Finnair selittää notkahdustaan täsmällisyydessä: Lentäjäpula, alihankintayhtiöt ja vastatuulet

Toimintaa yritetään tehostaa, mutta johdon päätavoite on nyt liikevaihdon kasvattaminen.

Finnair
Teksti
Jyri Raivio

Perinteisesti Euroopan täsmällisimpiin lentoyhtiöihin kuuluneen Finnairin täsmällisyysluvut notkahtivat vuoden 2016 lopulla pahoin. Sekä marras- että joulukuussa jopa joka neljäs lento myöhästyi, kun yhtiössä on perinteisesti totuttu selvästi yli 80 prosentin täsmällisyyteen.

Finnair lentää vuodessa noin 110 000 ja kuukaudessa lähes 10 000 lentoa. Kymmenen prosenttiyksikön pudotus täsmällisyydessä merkitsee noin tuhannen saapuvan lennon myöhästymistä enemmän kuin 15 minuuttia. Se heikentää merkittävästi yhtiön päätuotteen eli lentomatkan laatua.

Finnairin operatiivisena johtajana viime loppukesästä työskennellyt Jaakko Schildt myönsi yhtiön johdon toimittajatapaamisessa 12. tammikuuta, että lentäjäpula on ollut yksi merkittävimmistä täsmällisyyslukujen heikentymisen syistä.

Se ei kuitenkaan ole ainoa.

Finnair on – paljolti lentäjäpulan vuoksi – joutunut käyttämään tavallista enemmän alihankintaa. Näiden lentoyhtiöiden miehistöt eivät tunne Finnairin systeemejä, minkä vuoksi muun muassa paino- ja tasapainolaskelmiin on mennyt tavallista enemmän aikaa.