Valitse vaikka maasturi tai hiljainen kuski – Venäjän pimeät kansantaksit ovat historiaa, sovellukset mullistivat taksialan

Taksisovellusten myötä ala on kasvanut Venäjällä jopa toistakymmentä prosenttiyksikköä vuodessa.

sovellukset
Teksti
Maarit Uber
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Venäläinen taksimarkkina on kilpailun suhteen vapaa ja reagoi herkästi uusiin tuuliin. Taksifirmoja ja -sovelluspalveluita on nykyään lukuisia, ja niiden myötä taksimatkustamisen turvallisuus on parantunut ja hinnat tippuneet.

Etenkin venäläisistä suurkaupungeista, joissa taksibisnes on laajinta, on kehkeytynyt oikeita taksimatkailijan paratiiseja. Taksimarkkinan muutos on laskenut taksimatkojen hintoja viime vuosina kymmenillä prosenteilla.

Moni kuski ajaa samaan aikaan usean eri firman listoilla maksimoidakseen kyytien saamisen ja tulot.

Yksi Venäjän suosituimmista ja kuuluisimmista taksisovelluksista on hakukoneyhtiö Yandexin palvelu Yandex taksi. Parhaimmillaan Yandexilla voi hurauttaa lyhyehkön kaupungin sisäisen matkan vain parilla kolmella eurolla.

Yandex-taksimatkan aloitusmaksu on yleensä alle euron, ja se sisältää yhden minuutin ajoa. Taksi odottaa asiakasta ilmaiseksi kaksi minuuttia. Sen jälkeen odotusmaksu on viisi ruplaa eli noin seitsemän senttiä minuutilta.

Muiden vastaavien venäläisten taksisovellusten kautta tilattavien kyytien ehdot voivat poiketa hieman Yandexin säännöistä. Merkittäviä eroja palveluntarjoajien ehdoissa tai hinnoissa ei kuitenkaan ole.

 

Moni suomalainen Venäjän-kävijä muistaa menneiltä vuosikymmeniltä pimeät, vauhdista pysäytetyt “kansantaksit”. Käytännössä kyse oli tavallisista venäläisistä, jotka saattoivat tarjota maksua vastaan kyydin samaan suuntaan menossa olevalle, tienposkessa kyytiä viittovalle henkilölle.

Sattumanvaraisen, tuntemattoman kuskin kyytiin astuminen on aina riski, ja kyydin hinta on neuvoteltava joka kerta erikseen.

Taksisovellukset sen sijaan tunnistavat sekä kuskin että tilaajan, ja tarvittaessa on helppoa raportoida ongelmista reaaliaikaisesti ja saada asiakaspalvelua.

Venäjän hallituksen Analyyttisen keskuksen mukaan pimeiden taksien määrä on laskenut viime vuosina nopeasti. Samaan aikaan maan taksisektori on kasvanut jopa toistakymmentä prosenttiyksikköä vuodessa. Keskuksen mukaan taksilla ajetaan yhä enemmän myös lyhyitä matkoja.

Taksisovellusten käyttö yli tuplaantui Venäjällä viime kesänä jalkapallon MM-kisojen aikana.

Taksit eivät keskimäärin ole samanlaisia ökyautoja kuin Suomessa.

Autokanta Venäjällä on elintason nousun myötä parantunut koko 2000-luvun. Sama koskee myös takseina toimivia autoja ja heijastuu taksimatkustamisen turvallisuuteen.

Toisaalta taksit eivät keskimäärin ole samanlaisia ökyautoja kuin Suomessa, mikä on yksi syy taksimatkojen halpoihin hintoihin. Taksiautoissa ei pidetä kiinni suuria rahasummia, vaan tavallisia kansalaisia palvelevat taksit ovat perusautoja.

Kalleimmat venäläistaksit ovat toki laadukkaampia merkkiautoja, mutta niidenkin kyytien hinnat ovat erittäin kohtuullisia suomalaisiin verrattuna.

Taksoihin heijastuu tietysti myös se, että polttoaine maksaa alle puolet Suomen hinnoista.

Vaikka tilaisi edullisimman luokan auton, voi joskus saada tuurilla paremman menopelin, jos sellaisen vapaana oleva kuski päättääkin hyväksyä huokeamman kyydin.

Silloin kun on kiire, ei kannata valita halvimman säästöluokan kyytiä. Edullisimpia kyytejä ajavat kuskit kun ovat toisinaan kaupunkiin vastikään muuttaneita: he eivät välttämättä tunne paikkoja tai osaa esimerkiksi käyttää navigaattoria, kuten kokeneemmat kollegat.

 

Taksisovellukset määrittävät taksimatkan hinnan jo tilausvaiheessa. Asiakas päättää, haluaako halvimman kategorian auton vai jotain parempaa.

Hinta-arviot pitävät yleensä harvinaisen täsmällisesti paikkansa. Listahinnat voivat nousta tilapäisesti, jos takseilla on jonain tiettynä hetkenä erityisen paljon kysyntää. Sovellus kuitenkin ilmoittaa tavallista korkeamman hinnan selkeästi jo tilaushetkellä.

Sovelluksen kautta näkee, missä saapuva auto viilettää matkallaan asiakkaan luo. Auto saapuu yleensä muutamassa minuutissa. Sovellus kertoo auton merkin, värin ja rekkarin sekä kuskin nimen ja puhelinnumeron. Asiakas näkee matkan arvioidun hinnan jo tilausta tehdessään.

Suomessa on huolestuttu siitä, että Yandexin omistama, Suomessakin toimiva Yango-taksipalvelu pyytää käyttäjiltä varsin laajoja käyttöoikeuksia näiden puhelinten tietoihin. Yangon on pelätty luovuttavan tietoja eteenpäin venäläisille tahoille.

Tarkan sijaintitiedon antaminen taksisovellukselle on perusteltua esimerkiksi Pietarissa, sillä kaupungin keskustassa on lukuisia paikkoja, joihin autot eivät saa pysähtyä odottamaan. Asiakkaan nopea löytyminen ja salamana kyytiin hyppääminen on toisinaan tarpeen.

 

Yhdysvaltalainen Uber-kyytipalvelu yhdisti jo aiemmin Venäjällä ja lähialueen maissa toimintonsa Yandex taksin kanssa.

Halvimman hintaluokan toimijoiden lisäksi Venäjällä on tarjolla hieman varakkaammille suunnattuja sovelluksia kuten Taksovitškof. Taksovitškofin tarjonta ulottuu standard-luokan menopeleistä aina VIP- ja platinum-tason autoihin.

Myös tilataksin ja maasturin tilaaminen onnistuu saman sovelluksen kautta. Jopa harvinaisemman kategorian auto löytyy usein noin parissakymmenessä minuutissa.

Lisäpalveluna Taksovitškof tarjoaa muun muassa vauvan turvakaukalon, isomman lapsen turvaistuimen, mahdollisuuden kuljettaa lemmikkiä, hiljaisen kuljettajan, puhelimen latausmahdollisuuden, langattoman verkon ja mahdollisuuden saada naiskuljettaja.

Hakuehtojen laajentaminen saattaa ymmärrettävästi pidentää taksin odotusaikaa. Suuri osa lisäpalveluista, esimerkiksi lasten turvaistuimet, ovat eri toimijoilla ilmaisia tai maksavat noin 100 ruplaa eli vajaat puolitoista euroa per matka.

 

Yhtenä Taksovitškofin lisäoptiona on selvin päin oleva kuski. Myös Yandexin kanssa samaa hintaluokkaa edustavalla Gett-taksisovelluksella on tarjolla sama valintakriteeri.

Optio on mielenkiintoinen, sillä humalaisiin kuskeihin ei juuri törmää. Matkasta ja kuljettajasta voi nimittäin laittaa palautetta reaaliaikaisesti, ja palautteisiin myös reagoidaan. Epäsopivien kuljettajien luokitusta lasketaan herkästi ja heidät poistetaan toistuvien valitusten seurauksena kyseisen palvelun listoilta.

Asiakaspalvelu toimii kaiken kaikkiaan hyvin, sillä asiakkaiden ei haluta siirtyvän kilpailijoille. Onnistuneelle taksimatkalle voi antaa hyvän tähtiluokituksen ja kuskille jättää halutessaan tippiä.

Taksimatka on helpointa maksaa yhdistämällä sovellukseen pankki- tai luottokortti. Myös käteismaksu on usein mahdollinen.

 

Esimerkiksi yksin Pietarin alueella asuu yli viisi miljoonaa ihmistä, mikä osaltaan vaikuttaa taksimarkkinan volyymiin ja tarjonnan monipuolisuuteen.

Taksin ajaminen on monille esimerkiksi Keski-Aasian tasavalloista vastikään Venäjälle muuttaneille, venäjää rajallisesti osaaville sopiva tapa hankkia tienistejä. Taksikuskin työstä kiinnostuneita siis löytyy.

Taksi ei ole kuitenkaan Venäjän suurakaupungeissa aina paras vaihtoehto paikasta toiseen siirtymiseen. Metro on varsinkin ruuhka-aikaan lyömätön.

Esimerkiksi Pietarin katuja ei ole suunniteltu alun perin nykyisille automäärille, vaan hevosia ja muuta hitaasti liikkuvaa, harvalukuista liikennettä varten. Taksilla suurkaupungissa matkustava saakin varautua myös ruuhkissa seisomiseen.