Lento MS804: Musta laatikko paikannettu – Tuhon syynä sittenkin tulipalo ohjaamossa?

Toiveet egyptiläiskoneen hylyn löytymisestä Välimerestä vahvistuivat.
Eurooppa 2.6.2016 11:10
Ranskan merivoimien helikopterilentäjä etsi jälkiä Välimereen pudonneesta Egyptairin matkustajakoneesta 22. toukokuuta 2016. © AFP / Lehtikuva

Ranskalainen tutkimusalus Laplace on ilmeisesti paikantanut 19. toukokuuta Välimereen syöksyneen Egyptairin matkustajakoneen toisen lennontallentimen.

Herkillä kuuntelulaitteilla varustettu Laplace saapui etsintäalueelle vasta viime viikolla. Keskiviikkona 1. kesäkuuta sen laitteet kuulivat lennontallentimen eli niin sanotun mustan laatikon ping-lähetteen.

Mustat laatikot ovat avain mystisen onnettomuuden selvittämiseen.

Laplace ei kuitenkaan pysty nostamaan laitetta meren pohjasta. Siihen työhön tarvitaan toinen alus, joka saapuu paikalle The New York Timesin mukaan vasta noin viikon kuluttua.

Aikaa on, sillä mustien laatikoiden teknisten spesifikaatioiden mukaan etsintälähettimen patterien pitää kestää vähintään 30 vuorokautta. Ping-äänen pitäisi siis kuulua vielä yli kahden viikon ajan.

Kukaan ei vielä tiedä, onnistuuko tallentimen nosto. Vielä vähemmän on tietoa siitä, kuinka pahasti vahingoittunut laite on ja saadaanko siitä hyödyllistä tietoa.

Täydellisen kuvan saamiseksi tutkijat tarvitsisivat lisäksi molemmat tallentimet, joista toinen rekisteröi ohjaamossa käydyt keskustelut ja toinen tuhansia lennon teknisiä yksityiskohtia.

Tallentimen löytyminen lisää kuitenkin toiveita koneen hylyn löytymisestä – jos meren pohjassa yleensä on merkittävän isoja hylyn kappaleita. Jos kone on hajonnut korkealla ilmassa, suurta, uhrien ruumiit sisällään pitävää rungon osaa ei löydy ehkä ikinä.

 

Egyptairin lentovuoro MS 804, Airbus A320, oli matkalla Pariisin Charles de Gaulle-lentokentältä Kairoon. Yölennolla oli mukana 66 matkustajaa ja miehistön jäsentä.

Lento sujui suunnitelmien mukaan, kunnes kone yhtäkkiä katosi tutkasta heti saavuttuaan Egyptin ilmatilaan. Miehistö ei kertonut lennonjohdolle mistään tavanomaisesta poikkeavasta.

Kukaan ei tässäkään tapauksessa ensi hätään tiennyt yhtään mitään turman syistä.

Vallitsevassa kansainvälisessä ilmapiirissä todennäköisimmäksi vaihtoehdoksi nostettiin heti terroriteko. Esimerkiksi Egyptin viranomaiset pitivät terrorismia todennäköisempänä syynä kuin koneen teknistä vikaa, vaikka yksikään terroristijärjestö ei ilmoittautunut tihutyön tekijäksi.

Se oli merkittävä lausunto taholta, jonka ohjenuorana aiemmissa vastaavissa tilanteissa on ollut suojata omaa turismiteollisuuttaan ja  vähätellä terrorismin mahdollisuutta.

Egyptin turismi on kärsinyt pahan kerran muun muassa viime syksynä Siinailla tuhoutuneen venäläisen matkustajakoneen tapauksesta.

Metrojet-yhtiön Airbusin tuhosi siihen lähtökentällä Sharm-el-Sheikhissä salakuljetettu pommi, josta vastuun julkisesti otti pahamaineinen terroristijärjestö Isis.

Virallinen egyptiläisvetoinen onnettomuustutkinta ei ole kuitenkaan tätä ainakaan vielä myöntänyt.

 

Jo pari päivää MS804:n tuhon jälkeen pieni mutta maailman lentoliikenteen turvallisuutta hämmästyttävän tarkkaan seuraava nettisivusto AvHerald raportoi kuitenkin, että Egyptairin koneessa saattoi sittenkin olla teknisiä ongelmia.

Airbusin lähinnä huollon tarpeita varten säännöllisesti satelliitin kautta raportoiva niin sanottu ACARS-järjestelmä lähetti seitsemän erillistä, hämmentävää viestiä.

Niiden mukaan ohjaamon tuulilasin lämmityksessä oli ongelma, jota seurasi varoitus savusta ensin ohjaamon takana olevassa WC:ssä ja sitten elektroniikkatilassa ohjaamon lattian alla.

Lopulta ACARS kertoi ongelmista lentoa ohjaavissa tietokoneissa.

Koneen valmistaja Airbus vahvisti AvHeraldin tiedot oikeiksi mutta varoitti, ettei niiden perusteella voida vetää selkeitä johtopäätöksiä turman syistä. On kuitenkin vaikea kuvitella terroritekoa, joka olisi johtanut tämän tyyppisiin seurauksiin.

Terroristi käyttää ajastettuja räjähteitä tai itsemurhapommia, jotka hajottavat korkealla lentävän koneen kertalaakista pirstaleiksi.

ACARS-tiedot viittaavat enemmänkin sähköpaloon, joka voi joskus levitä hyvinkin nopeasti, katkaista koneen radio- ja tutkavastainyhteydet ja tehdä täysin tietokoneista riippuvan koneen ohjaamisen mahdottomaksi.

Kaikki tämä on kuitenkin vain spekulaatiota, kunnes tallentimet löytyvät ja paljastavat salaisuutensa. Siitä elätellään nyt hyviä toiveita.