Egyptairin lento MS804: Terroritekoa epäillään – mutta mitään ei tiedetä

Lentokone putosi Välimereen Kyproksen lounaispuolelle.
Eurooppa 19.5.2016 17:40
Egyptairin Airbus A320 -lentokone. Arkistokuva. © THOMAS RANNER / AP / LEHTIKUVA

Egyptin valtion lentoyhtiön Egyptairin vuoro MS804 starttasi Pariisin Charles de Gaulle -kentältä kohti Kairoa myöhään keskiviikkoiltana 18. toukokuuta.

Airbus A320 -koneessa oli 66 henkeä eli 56 matkustajaa, seitsemän tavanomaista lentomiehistön jäsentä ja kolme aseistettua turvamiestä, joita Egyptair pitää koneissaan estämässä kaappauksia ja muita väkivallantekoja.

Kaikki sujui tavanomaiseen tapaan. Airbus lensi matkalentokorkeudessaan Kreikan yli 37 000 jalassa eli noin 12 kilometrissä. Sen kulkua seurasi useitakin sekä siviili- että sotilastutkia.

Noin 3,5 tuntia lähdön jälkeen MS804 lensi Kreikan ilmatilasta Egyptin puolelle Kumbin pakollisessa ilmoittautumispisteessä. Kreikkalainen lennonjohtaja yritti kutsua konetta ilmoittaakseen sen siirtämisestä egyptiläisen lennonjohdon vastuulle mutta ei saanut vastausta.

Noin kaksi minuuttia Kumbin ohituksen jälkeen Airbus teki ensin 90 asteen kaarron vasemmalle ja heti perään täyden 360 asteen kaarron oikealle ja vajosi samaan aikaan hyvin nopeasti noin kolmen kilometrin korkeuteen.

Näin kertoi Kreikan puolustusministeri Panos Kammenos torstaina 19. toukokuuta iltapäivällä The New York Timesin mukaan.

Kreikan asevoimat seuraavat alueen liikennettä alati omilla tutkillaan, jotka tarvittaessa näkevät myös sellaiset koneet, jotka eivät käytä tutkavastainta.

Egyptairin koneen tutkavastain eli transponder pimeni vähän ennen näitä äkillisiä manöövereitä koneen ollessa vielä 37 000 jalassa. Paikka saatiin selville hyvin tarkasti, sillä koneessa oli myös ns. ADS-B-laitteisto, joka tarkentaa tutkavastaimen tietoa GPS-satelliitin avulla.

MS804:n lento päättyi Välimereen Kyproksen lounaispuolelle noin 280 kilometrin päässä Egyptin rannikosta ja 45 minuutin lentomatkan päässä määränpäästä Kairosta. Kaikkien koneessa olleiden uskotaan kuolleen.

Paikka tiedetään sen verran tarkasti, että hylyn löytymisestä ei liene epäilystä. Ja kun hylky löytyy, tutkijoilla on hyvät mahdollisuudet saada käyttöönsä myös lennonrekisteröimislaitteiden tiedot. Ilman niitä tutkinta on liki mahdotonta.

 

Torstai-iltapäivänä kreikkalaisen fregatin kerrottiin löytäneen merestä ensimmäiset hylyn osat. Tällaisiin tilanteisiin väistämättä liittyvä huhumylly tiesi kertoa etsijöiden saaneen myös hätälähettimen signaalin, mutta tietoa ei vahvistettu.

Samainen huhumylly alkoi vääjäämättä myös jauhaa erilaisia käsityksiä turman syistä.

Sää oli hyvä ja lentäjät verrattain kokeneita, mikä pienentää viime aikoina huolestuttavan usein toistuneen ohjaajan virheen todennäköisyyttä.

Ainakin kaksi tuhoisaa lento-onnettomuutta on sattunut ohjaajien menetettyä Airbus-koneidensa hallinnan. Ranskalainen A330 ja indonesialainen A320 sakkasivat korkealla ja päätyivät mereen.

Egyptairin päälliköllä on lähes 6300 lentotuntia, perämiehelläkin yli 2 600 tuntia. Kone oli 12 vuoden ikäinen eli korkeintaan keski-iässä, eikä siinä tiedetty esiintyneen teknisiä ongelmia.

Transponder-yhteyden äkillinen katkeaminen viittaa muuhun kuin koneen hallinnan menetykseen.

Vahvimmin nousi esille terroriteon mahdollisuus.

Egyptair lentää herkällä alueella ja tiedostaa itsekin riskit. Sitä osoittaa aseistettujen vartijoiden kuljettaminen matkustajalennoilla.

 

Terroristit iskivät siviili-ilmailua vastaan Egyptissä viimeksi viime lokakuussa.

Silloin Sharm-el-Sheikhistä lähteneeseen venäläiseen koneeseen salakuljetettu pommi räjähti Siinain yllä ja 224 ihmistä kuoli.

Terroristijärjestö Isis kertoi tehneensä iskun.

Egyptairin turmaa ei kukaan ole ottanut ainakaan vielä julkisesti kontolleen.

Egyptairin pahin lentoturma sattui lokakuussa 1999. New Yorkista kohti Kairoa lähtenyt Boeing 767 syöksyi pian lähdön jälkeen mereen ja 217 siinä ollutta ihmistä kuoli.

Tuolloin onnettomuuden todennäköisimmäksi syyksi todettiin lentäjän itsemurha.
Selitys ei kelvannut egyptiläisille. Tutkinnasta seurasi vuosia kestänyt kiista, joka ei ole ratkennut vieläkään. Egyptin virallisen selityksen mukaan kyseessä oli teknisestä viasta johtunut onnettomuus.