Arctic Sea edelleen kadoksissa – tässä keskeiset käänteet

Ulkomaat 17.8.2009 10:58

Mystisesti kadonnut rahtialus on yhä teillä tietymättömillä. Lue Arctic Sean saaga.

Arctic SeaSyyt Arctic Sea -aluksen oletetulle kaappaukselle ovat yhä pimennossa. Kuva Pekka Laakso / Lehtikuva

Arctic Sea- rahtilaivan matkan käänteet ovat kuin elokuvasta.

Rahtialus lähtee 23. heinäkuuta Pietarsaaresta, ja seuraavana päivänä Öölannin ja Gotlannin välillä se joutuu hyökkäyksen kohteeksi. Yhteys miehistöön ja tieto hyökkäyksestä saadaan vasta, kun laiva jatkaa matkaansa. Aluksi uskotaan, että kaapparit poistuivat samalla, mutta sekään ei ole varmaa.

Sitten laiva katoaa.

Tässä Arctic Sean tarinan keskeiset osat:

  • Noin 1,3 miljoonan arvoista puulastia kuljettavassa aluksessa on venäläinen, 15-henkinen miehistö. Alus oli matkalla Suomesta Algeriaan.
  • Useita kaappauksia? Viime perjantaina EU:n komissio kertoi,
    että alukseen
    hyökättiin mahdollisesti toistamiseen, Ruotsin aluevesillä tehdyn
    kaappauksen jälkeen. Toinen hyökkäys olisi tapahtunut Portugalin
    rannikon edustalla heinäkuun lopussa. Portugalin mukaan laiva ei
    kuitenkaan ole missään vaiheessa ollut sen alueella, kertoo BBC.
  • Viimeiset näköhavainnot laivasta tehtiin Biskajanlahdella, Ranskan
    länsipuolella 30. heinäkuuta. Laivan olinpaikkaa alettiin jälleen
    ihmetellä, kun se ei saapunut päätesatamaansa aikataulun mukaisesti 4.
    elokuuta.
  • Lunnaat. Lauantaina keskusrikospoliisi julkisti tiedotteen, jossa kerrottiin
    Arctic Sean joutuneen kaapatuksi ja varustamon saaneen
    lunnasvaatimuksen. Financial Times Deutschland -lehti
    oli jo perjantaina uutisoinut lunnassumman olleen 1,5 miljoonaa
    dollaria. Krp puhui suuresta summasta, muttei vahvistanut
    saksalaislehden tietoja.
  • Miehistön kohtelu. Suomen keskusrikospoliisi vahvisti maanantaina Ylelle, että Ruotsin poliisin hallussa on valokuvia laivan pahoinpidellyistä työntekijöistä.
  • Omistus. Aluksi laivan omistuksesta liikkui vaihtelevaa tietoa: joidenkin
    lähteiden mukaan alus oli latvialaisomisteinen, joidenkin mukaan
    suomalaisten hallussa. Myöhemmin MTV3 kertoi, että omistajat ovat venäläistaustaisia, mutta he asuvat vakinaisesti Suomessa eli laiva on suomalainen. Alus liikkuu
    Maltan lipun alla.
  • Vaihtelevat sijainnit. Ranskan laivasto, EU ja eri sotilaslähteet kertoivat perjantaina, että
    Arctic Sea olisi löytynyt Kap Verden lähistöltä. Tietoa ei ole voitu varmistaa. Lauantaiaamuna
    Arctic Sean tunnuksilla tuli kaksi signaalia laivojen
    AIS-paikannusjärjestelmään. Signaalit tulivat Biskajanlahdelta. Viranomaiset eivät kuitenkaan uskoneet niiden todenperäisyyteen.
  • Yhteydet. Laivaan on viimeksi saatu yhteys 28. päivä heinäkuuta. Silloin Arctic Sea oli yhteydessä brittiläisiin merenkulkuviranomaisiin, kun se kulki Iso-Britannian aluevesillä.
  • Kansainvälinen operaatio. Arctic Sean mysteerin selvittämiseen Aluksen etsintään ovat osallistuneet yhteensä 20 maan viranomaiset, joukossa Venäjän tiedustelupalvelu sekä kansainväliset poliisijärjestöt Interpol ja Europol. Erityisen aktiivinen on
    ollut Venäjä, joka on yrittänyt paikantaa alusta laivoilla,
    sukellusveneillä ja satelliiteilla. 
  • Syyt. Tapaus ei ole vaikuttanut perinteiseltä merirosvoukselta. Maanantaina uutisoitiin, että krp pitää edelleen mahdollisena myös vakuutuspetosta.

Miten laiva löydetään?

Ihmetystä on herättänyt, miten laiva voi kadota tuosta vain vilkkaan meriliikenteen keskeltä. BBC:n mukaan viranomaiset ovat yksimielisiä siitä, ettei laiva ole voinut upotakaan, koska silloin kelluvat puuosat tai öljy olisi jo nähty.

Omat ongelmansa on myös satelliiteilla. Ylen haastattelema suomalainen sotilasasiantuntija sanoo, että esimerkiksi koko Atlanttia ei voitaisi mitenkään haravoida, sillä sellaista laitetta ei ole minkään vallan käytössä. Satelliittikuvan keilan leveys ei yksinkertaisesti riitä.

Aamulehden mukaan ainakin teoriassa Arctic Sean liikkeistä voisi saada tietoa kuuntelemalla vettä. Suomenkin merivartiostolla on erityinen mikrofonijärjestelmä, jonka avulla kuunnellaan kaikkia alueelle kantautuvia vedenalaisia ääniä. Tämä ei kuitenkaan hyödyttäisi maailmalla, sillä potkurin ääni olisi erilainen toisessa paikassa, kertoo Länsi-Suomen merivartioston apulaiskomentaja Ari Laaksonen Aamulehdelle.

Lähteet: STT, Aamulehti, Helsingin Sanomat, BBC, Yle

Julkaistu 17.8.2009 13:58, päivitetty 17.8.2009 15:14

Katso myös

Arctic Sea:n AIS lähettimen sijainti 24.7.2009

Arctic Sea:n AIS lähettimen sijainti 15.8.2009

Tilaa SK:n uutiskirje

Ajankohtaisimmat ja puhuttelevimmat digisisällöt vastajauhettuna suoraan sähköpostiisi.