Arctic Sea edelleen kadoksissa – tässä keskeiset käänteet

SK:n toimitus
Ulkomaat 17.8.2009 10:58

Mystisesti kadonnut rahtialus on yhä teillä tietymättömillä. Lue Arctic Sean saaga.

Arctic SeaSyyt Arctic Sea -aluksen oletetulle kaappaukselle ovat yhä pimennossa. Kuva Pekka Laakso / Lehtikuva

Arctic Sea- rahtilaivan matkan käänteet ovat kuin elokuvasta.

Rahtialus lähtee 23. heinäkuuta Pietarsaaresta, ja seuraavana päivänä Öölannin ja Gotlannin välillä se joutuu hyökkäyksen kohteeksi. Yhteys miehistöön ja tieto hyökkäyksestä saadaan vasta, kun laiva jatkaa matkaansa. Aluksi uskotaan, että kaapparit poistuivat samalla, mutta sekään ei ole varmaa.

Sitten laiva katoaa.

Tässä Arctic Sean tarinan keskeiset osat:

  • Noin 1,3 miljoonan arvoista puulastia kuljettavassa aluksessa on venäläinen, 15-henkinen miehistö. Alus oli matkalla Suomesta Algeriaan.
  • Useita kaappauksia? Viime perjantaina EU:n komissio kertoi,
    että alukseen
    hyökättiin mahdollisesti toistamiseen, Ruotsin aluevesillä tehdyn
    kaappauksen jälkeen. Toinen hyökkäys olisi tapahtunut Portugalin
    rannikon edustalla heinäkuun lopussa. Portugalin mukaan laiva ei
    kuitenkaan ole missään vaiheessa ollut sen alueella, kertoo BBC.
  • Viimeiset näköhavainnot laivasta tehtiin Biskajanlahdella, Ranskan
    länsipuolella 30. heinäkuuta. Laivan olinpaikkaa alettiin jälleen
    ihmetellä, kun se ei saapunut päätesatamaansa aikataulun mukaisesti 4.
    elokuuta.
  • Lunnaat. Lauantaina keskusrikospoliisi julkisti tiedotteen, jossa kerrottiin
    Arctic Sean joutuneen kaapatuksi ja varustamon saaneen
    lunnasvaatimuksen. Financial Times Deutschland -lehti
    oli jo perjantaina uutisoinut lunnassumman olleen 1,5 miljoonaa
    dollaria. Krp puhui suuresta summasta, muttei vahvistanut
    saksalaislehden tietoja.
  • Miehistön kohtelu. Suomen keskusrikospoliisi vahvisti maanantaina Ylelle, että Ruotsin poliisin hallussa on valokuvia laivan pahoinpidellyistä työntekijöistä.
  • Omistus. Aluksi laivan omistuksesta liikkui vaihtelevaa tietoa: joidenkin
    lähteiden mukaan alus oli latvialaisomisteinen, joidenkin mukaan
    suomalaisten hallussa. Myöhemmin MTV3 kertoi, että omistajat ovat venäläistaustaisia, mutta he asuvat vakinaisesti Suomessa eli laiva on suomalainen. Alus liikkuu
    Maltan lipun alla.
  • Vaihtelevat sijainnit. Ranskan laivasto, EU ja eri sotilaslähteet kertoivat perjantaina, että
    Arctic Sea olisi löytynyt Kap Verden lähistöltä. Tietoa ei ole voitu varmistaa. Lauantaiaamuna
    Arctic Sean tunnuksilla tuli kaksi signaalia laivojen
    AIS-paikannusjärjestelmään. Signaalit tulivat Biskajanlahdelta. Viranomaiset eivät kuitenkaan uskoneet niiden todenperäisyyteen.
  • Yhteydet. Laivaan on viimeksi saatu yhteys 28. päivä heinäkuuta. Silloin Arctic Sea oli yhteydessä brittiläisiin merenkulkuviranomaisiin, kun se kulki Iso-Britannian aluevesillä.
  • Kansainvälinen operaatio. Arctic Sean mysteerin selvittämiseen Aluksen etsintään ovat osallistuneet yhteensä 20 maan viranomaiset, joukossa Venäjän tiedustelupalvelu sekä kansainväliset poliisijärjestöt Interpol ja Europol. Erityisen aktiivinen on
    ollut Venäjä, joka on yrittänyt paikantaa alusta laivoilla,
    sukellusveneillä ja satelliiteilla. 
  • Syyt. Tapaus ei ole vaikuttanut perinteiseltä merirosvoukselta. Maanantaina uutisoitiin, että krp pitää edelleen mahdollisena myös vakuutuspetosta.

Miten laiva löydetään?

Ihmetystä on herättänyt, miten laiva voi kadota tuosta vain vilkkaan meriliikenteen keskeltä. BBC:n mukaan viranomaiset ovat yksimielisiä siitä, ettei laiva ole voinut upotakaan, koska silloin kelluvat puuosat tai öljy olisi jo nähty.

Omat ongelmansa on myös satelliiteilla. Ylen haastattelema suomalainen sotilasasiantuntija sanoo, että esimerkiksi koko Atlanttia ei voitaisi mitenkään haravoida, sillä sellaista laitetta ei ole minkään vallan käytössä. Satelliittikuvan keilan leveys ei yksinkertaisesti riitä.

Aamulehden mukaan ainakin teoriassa Arctic Sean liikkeistä voisi saada tietoa kuuntelemalla vettä. Suomenkin merivartiostolla on erityinen mikrofonijärjestelmä, jonka avulla kuunnellaan kaikkia alueelle kantautuvia vedenalaisia ääniä. Tämä ei kuitenkaan hyödyttäisi maailmalla, sillä potkurin ääni olisi erilainen toisessa paikassa, kertoo Länsi-Suomen merivartioston apulaiskomentaja Ari Laaksonen Aamulehdelle.

Lähteet: STT, Aamulehti, Helsingin Sanomat, BBC, Yle

Julkaistu 17.8.2009 13:58, päivitetty 17.8.2009 15:14

Katso myös

Arctic Sea:n AIS lähettimen sijainti 24.7.2009

Arctic Sea:n AIS lähettimen sijainti 15.8.2009

Keskustelu

Laiva on mahdollisesti ollut koko ajan Itämerellä. Huhut Biskajanlahdesta ja Kap Verdestä ja kurssista kohti amerikkojen suurkaupunkeja likaisenpomminkohteina on voitu rustata kv. yhteistyönä itse kuuman merialueen rauhoittamiseksi. Totta kai ulkoministeri Clintonin Kap Verden vierailu saa median fokuksen pois lintukoto-pohjolasta. Myös venäläisen sukellusveneen näyttäytyminen purjeveneilijöille tukee ajatusta. Kysymys kuuluukin, miksi alue piti rauhoittaa niin tyystin? Onkohan viikkarilla ja siljalla ollut tarkkailijoita ja pommiryhmiä mukana? Nord Streamin reitteihin ehkä on asenneltu yhtä ja toista kriisitilanteissa aktivoituvaa, mistä ei pelkissä ympäristövaikutusselvityksissä puhuta…

Suomeen on perustettu Arctic Sea -tutkintakeskus. Tavallisesti asioista hyvin perillä olevien kansainvälisten tarkkailijoiden nimeämät lähteet kiistävät Arctic Sea -kaappareiden päävaatimuksena olevan Neuvostoliitolle Stalinin hyökkäyssotien 1939-1944 johdosta pakkoluovutettujen alueiden takaisinluovuttaminen eli ns. Karjalan palautus. Tätä mahdollisuutta on äskettäin väläytetty julkisuudessa mainitun 1,5 miljoonan dollarin rahavaateen sijaan.

Antisovrus International -aktivistiryhmän aiemmin tuntemattoman solun huhuttiin olevan kaappauksen takana ja esittäneen salaisen vaatimuksensa Moskovaan viestissä, jonka uusiseelantilainen hakkeriryhmä olisi siepannut ja dekryptannut viikonvaihteessa. ASInt’l ei kuitenkaan vahvista tietoa, jonka mukaan ryhmä uhkaisi muussa tapauksessa paljastaa maailman medialle lastin sisältämät todisteet Kremlin osallistumisesta raadolliseen kansainväliseen suurrikollisuuteen ja vaaralliseen konfliktieskalointiin. Löyhästä ASINt’l-yhteistyöstään tunnettu KNFIJV-CARFSI puolestaan arvioi, ettei tieto pidä paikkaansa.

– Kiistämme tietävämme, että meidän yhteistyökumppanimme olisi mitenkään sekaantunut kaappaukseen. Meillä ainakaan ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Pidämme tuollaista vaatimusta sinänsä hyvinkin oikeutettuna ja yhdymme siihen täysin. Mutta tuomitsemme jyrkästi kaikenlaiset rikolliset salakuljetushankkeet ja kaappaukset ja ihmishenkien vaarantamisen yleensäkin, linjaa KNFIJV:n Suomen webtiedottaja Maria Mankki-Fillmore sunnuntaisessa verkkohaastattelussa.

Mankki-Fillmoren mukaan on kylläkin sitä vastoin nähtävissä eräitä merkkejä siihen suuntaan, että Venäjän ja Naton laivakaappaustapauksen yhteydessä virinnyt uudenlainen meripaikannus- ja sotilasyhteistyö viittaisivat Karjala-asian ja Nord Stream -kaasuputkihankkeen jotenkin olleen asialistalla maiden yhteydenpidossa – http://fi.wikipedia.org/wiki/Luovutetut_alueet

– Mahdollisesti, pohtii Mankki-Fillmore. Suurvallathan tekevät asioita omin motiiveinsa. Voimainsa tunnossa oleva vahva suurvalta tekee mitä parhaaksi näkee – epävarma vainoharhainen wannabee-suurvalta tekee lisäksi kaikenlaista ihan vaan herättääkseen huomiota ja kauhua… Mutta ehkä neuvotteluissa on oikeastikin nyt löydetty oikea suunta nimenomaan KNFIJV:n tiekartan eli Ehdotus 2007:n pohjalta, lisää tiedottaja Mankki-Fillmore toiveikkaana – ks. http://rescordis.net/knfijv-carsfi.html#yhteistyoehdotus2007

Arctic Sea tapahtumasarjan opetus

Tärkein asia mikä pitää korjata meriturvallisuuden kannalta, jotta rahtilaivoja ei voisi käyttää vääriin tarkoituksiin on sen tekeminen mahdottomaksi että rahtilaivat voivat kadota seurantajärjestelmästä ja ilmaantua uudestaan seurantajärjestelmiin samanaikaisesti ympärimaailmaa lukemattomiin paikkoihin. Keskustelut ruotsinlaivojen kaappamisesta tai turvatarkastuksien kehittäminen satamiin ovat hupijuttuja edellä mainittuun verrattuna.

http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2009/08/21/ruotsinlaivankin-voi-kaapata/200918572/12?posted=1&offset=110&article=1

Korjattava asia:

It is quite easy to send fake data to MarineTraffic
over the Internet, since they allow unauthenticated UDP packets containing NMEA strings to be sent to the service.

Aprs.fi does not allow unauthenticated UDP packets, all AIS submissions are tied to a specific receiving station using a password.

Venäjä ei tiedä mitä laivan miehistölle tekisi, kun tietävät liikaa laivan todellisesta lastista ja määränpäästä. Perheidensäkään luo ei miehistöä voi päästää, kun paljastavat vielä kaiken !

Ylen uutisointi laivakaappauksesta on ollut ala-arvoista. Suomen kuvalehti ja Uusi Suomi ovat ainoat mediat, jotka tuoneet reilusti esille Venäjän kieroilun. Lähes kaikki Suomen mediat ovat olleet hämmästyttävän vaiti asioiden todellisesta luonteesta.

Arctic Sea- tapahtumaketjun uutisoinnista
Hyvin vähän ovat asiantuntijat ottaneet kantaa tuohon Arctic Sea tapaukseen… Hellenberg, Visuri, Luukainen, Kokonaiskuvan muodostaminen tapahtumista on vielä tässä vaiheessa hankalaa. Tällähekkelläkään ei tiedetä missä Arctic Sea tarkalleen ottaen on . On vain venäjän ilmoitus että Arctic Sea on matkalla Venäjän laivastotukikohtaan Laivaa ei näy vieläkään kansainvälisissä seurantajärjestelmissä, mikä viittaa siihen että laivalla on lastina muutakin kuin puutavaraa. Myös Gibraltarin salmea valvotaan tällä hetkellä ja koko episodin kestäessä poikkeuksellisin keinoin.