Trumpin voitto tuli yllätyksenä medialle ja somekuplalle – Miksi populismia ei voi ennustaa?

Populistipuolueiden kannatukseen liittyy aina häpeää ja nolostelua, sanoo politiikan tutkija Erkka Railo.

Donald Trump
Teksti
Sanna Ihalainen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Mitkään kyselyt tai mielipidemittaukset eivät pystyneet ennakoimaan Donald Trumpin valintaa Yhdysvaltojen presidentiksi.

Sosiaalisessa mediassa mielipiteet tuntuvat olevan Trumpia vastaan. Myös monet tiedotusvälineet ovat asettuneet avoimesti vastustamaan Trumpia.

Turun yliopiston politiikan tutkija Erkka Railo huomauttaa, että mielipidemittaukset ovat aiemminkin osoittaneet, että populistien menestystä on erityisen vaikea ennustaa.

”Populistipuolueiden kannatukseen liittyy aina tietynlainen häpeä. Suurin osa ei mielipidemittauksessa myönnä äänestävänsä populistia, koska se on noloa.”

 

Moni media on avoimesti ottanut kantaa vaaleihin. Esimerkiksi Huffington Post siirsi viime vuonna Trumpia koskevat uutiset lehden viihdeosioon, koska Trumpin kampanja oli pelkkä vitsi.

Sittemmin Huffington Post joutui siirtämään Trumpin takaisin politiikkaan. Lehti ilmaisi kuitenkin vastustuksensa ehdokasta kohtaan ja kieltäytyi käsittelemästä Trumpin vaalikampanjaa tavallisena kampanjana.

Muuallakin mediassa Trumpia on käsitelty vitsinä. Miten hänestä pitäisi presidenttinä puhua?

Railo uskoo, että median linja jatkuu samanlaisena kuin tähänkin asti.

“Media suhtautuu kriittisesti myös Brexitiin ja täällä Suomessa perussuomalaisiin. En näe mitään syytä siihen, miksi media ottaisi toisenlaisen kannan nyt, kun Trumpista tulee presidentti.”

Maailma on seurannut Yhdysvaltojen vaalitaistoa lähinnä suurten medioiden kuten New York Timesin kautta.

Populismin voitto tulee yleensä suurimpana yllätyksenä medialle. Ovatko puheet valtamediasta totta? Elävätkö toimittajat omassa kuplassaan?

”Pitää muistaa, että aina kun puhumme mediasta, tarkoitamme valtioiden suurimpia tv-kanavia, radioasemia ja sanomalehtiä. Paikallistasolla mediat saattavat olla Trumpistakin täysin eri mieltä kuin suuret mediatalot.”

Railo vertaa tilannetta perussuomalaisten jytkyyn vuonna 2011.

”Persut puhuvat vihervasemmistolaisesta kuplasta. Totuus on kuitenkin se, että lähes kaikki Suomen maakuntalehdet ovat porvaripuolueiden perillisiä, ja silti ne suhtautuvat persuihin kriittisesti. Perusuomalaiset haukkuvat kaikkia muita, joten siksi heihinkin suhtaudutaan kriittisesti.”

Eli vihervasemmistolainen kupla ei ole todellinen?

”Kupla on syntynyt perussuomalaisten päässä.”

 

Railo mainitsee esimerkkinä median suhtautumisesta myös Ranskan kansallisen rintaman puheenjohtajan Marie Le Penin. Vaikka suuret mediatalot suhtautuvat Le Peniin kriittisesti, monet paikallislehdet kannattavat häntä.

Muu maailma on seurannut Yhdysvaltojen vaalitaistoa lähinnä suurten medioiden kuten New York Timesin kautta. Railo arvelee, että pienet radio- ja tv-kanavat sekä paikallislehdet ovat suhtautuneet Trumpiin koko ajan myönteisesti.

Silti Trumpin voistosta saa yllättyä: hänen menestyksensä on kääntänyt päälaelleen kaiken sen, millä vaalit on aikaisemmin voitettu.

”Trumpilla oli käytössään vähemmän rahaa kuin Clintonilla. Trump myös ajelehti skandaalista toiseen: mikä tahansa hänen päästämistään sammakoista olisi tavallisessa tilanteessa riittänyt pilaamaan koko vaalikampanjan.”

Suurin osa Trumpin äänestäjistä ei välitä skandaaleista. He ovat valkoisia, tyytymättömiä amerikkalaisia – ja Trumpin voitto on heidän protestinsa.

 

Sosiaalisessa mediassa suhtautuminen Trumpiin on näyttäytynyt pääosin kielteisenä.

Tampereen yliopiston tutkija Elina Noppari on tutkinut verkkoympäristöjä ja sosiaalista mediaa. Hänen mielestään nämä presidentinvaalit ovat olleet kaikessa karnevalistisuudessaan oivallinen alusta kuohuvalle nettikeskustelulle.

Vaalitaistelu oli monella tavalla poikkeuksellinen: siinä lasketeltiin kohusta kohuun, eikä pelisääntöjä ollut.

”Jos menee somen kuohuissa valtavirran mukana, Trumpin voitto tuli varmaankin yllätyksenä. Suomalaiset mediat ovat uutisoineet Trumpista kriittiseen sävyyn, ja positiiviset äänet ovat olleet harvassa.”

Monet viihdemaailman tähdet ovat asettuneet avoimesti Hillary Clintonin puolelle. Moni tähti toisteli sosiaalisessa mediassa Clintonin kampanjan tunnuslausetta ”I’m with her.” Instagramissa #imwithher-tunnisteella löytyy tällä hetkellä yli 1,3 miljoonaa julkaisua.

Somekuplan syntymiseen vaikuttanee se, että ainakin Suomessa Twitter on lähinnä poliittisen eliitin – poliitikkojen ja poliitikan toimittajien – käytössä. Vahvimmin edustettuna on Etelä-Suomi.

Noppari on huolissaan samanmielistymisestä. Sosiaalisen median verkostoista on helppo potkia ulos ne, joiden mielipiteet eivät sovi joukkoon.

”Kaikki me elämme jonkinlaisessa kuplassa. Mailmankatsomukseemme vaikuttaa se, haemmeko tietoa kuplan ulkopuolelta.”