Kun Washingtonissa riidellään rahasta, lopulta kiinni menee koko liittovaltio – Näin syntyy Yhdysvaltojen hallintosulku

Vuoden 1976 jälkeen Yhdysvaltain hallinto on suljettu 21 kertaa. Vuonna 2018 liittovaltio meni kiinni kolmesti.
Amerikka 10.1.2019 20:45
Yhdysvaltain kongressi.
Yhdysvaltain kongressi. © Saul Loeb / AFP / LEHTIKUVA

Noin 800 000 Yhdysvaltain hallinnon työntekijän vuosi 2019 alkoi ilman palkkaa.

Koska liittovaltion kongressi ei päässyt sopuun budjetista, valtiolla ei ollut rahaa jolla palkat voisi maksaa. Lauantaina 22. joulukuuta 2018 hallinnon oli osin suljettava itsensä.

Noin puolelle palkatta jääneistä hallinnon sulku tarkoittaa määrittelemättömän mittaista pakkolomaa.

Toinen puolisko koostuu niin sanotuista välttämättömän työn tekijöistä. Heidän työnsä jatkuu, mutta ilman palkkaa.

Liittovaltion erikoisagenttien, postimiesten, poliisien ja vanginvartijoiden on mentävä töihin mukisematta, sillä Yhdysvaltain laki kieltää lakkoilun valtion työntekijöiltä.

 

Budjettiriita alkoi muurista, jonka presidentti Donald Trump haluaa rakennuttaa Yhdysvaltain etelärajalle. Alun perin hän lupasi, että Meksiko maksaa muurin. Meksikon valtio kieltäytyi, joten rahat on otettava Yhdysvaltain kassasta.

Se ei käy kongressille, jossa valtaa käyttävät marraskuussa 2018 enemmistöön nousseet demokraatit.

Kunnes budjetista löytyy sopu, Yhdysvaltain hallinto pysyy kiinni.

Se ei ole kovin tavatonta.

Maailman johtavan talousmahdin on täytynyt tuon tuosta pärjätä ilman hallintoaan.

Sen jälkeen kun Yhdysvallat otti käyttöön nykyisen budjettimenettelyyn vuonna 1976, maan hallinto on sulkeutunut 21 kertaa.

Vuonna 2018 valtio sulki itsensä kolmesti.

Niin on käynyt aiemmin vain kerran, 40 vuotta sitten. Presidentti Jimmy Carterin kaudella edustajainhuone ja senaatti riitelivät keskenään aborttien julkisesta rahoituksesta, vaikka demokraateilla oli enemmistö kummassakin kamarissa.

Aina hallinto ei ole pitkään kiinni. Helmikuussa 2018 selvittiin muutamalla tunnilla. Tähän mennessä pisin sulku oli 1990-luvulla, Bill Clintonin kaudella. Se kesti 21 päivää.

Jos Trumpin hallinto ei aukea ennen lauantaita 12. tammikuuta, vuodenvaihteen 2018-19 sulusta tulee Yhdysvaltain historian pisin.

Kongressi oli saanut tarpeekseen. Se rajoitti presidentin valtaa.

Ennen vuotta 1976 budjetit käytännössä sävellettiin. Niiden laatimiseen osallistuivat sekä kongressi että presidentti, mutta rahojen jakamiseen ei ollut muodollista prosessia.

Presidentti Richard Nixonin kaudella (1969–1974) kongressi kyllästyi epäselvään vallanjakoon.

Nixon kieltäytyi myöntämästä rahaa sosiaaliohjelmiin, joiden määrärahoista kongressi oli jo päättänyt.

Oikeus kumosi suurimman osan presidentin päätöksistä, mutta kongressi oli saanut tarpeekseen. Se uudisti budjetin laatimiseen liittyvän lainsäädännön ja rajoitti presidentin valtaa.

Uudistus meni helposti läpi, sillä vuonna 1974 presidentin kabinetilla oli tärkeämpää ajateltavaa Watergate-skandaalissa.

 

Nykymallissa budjetin valmistelu alkaa, kun presidentti antaa esityksensä määrärahojen käytöstä kongressille vuoden alussa, helmikuun ensimmäiseen maanantaihin mennessä.

Uusi rahoituskausi alkaa saman vuoden lokakuussa, joten kongressilla on 9–10 kuukautta aikaa laatia esityksen pohjalta oma budjettiehdotuksensa.

Eniten veivaamista aiheuttavat niin sanotut harkinnanvaraiset menot, joihin kuuluvat esimerkiksi puolustus, koulutus ja ulkomaanapu. Ne on käsiteltävä ja hyväksyttävä joka vuosi 12 erillisellä lailla.

Edustajainhuoneen ja senaatin määrärahavaliokunnat jakavat harkinnanvaraisten menojen käsittelyn edelleen 12 alakomitean pohdittavaksi. Ne järjestävät kuulemisia ja laativat omat ehdotuksensa.

Lopulta valiokuntien esitykset palautuvat edustajainhuoneen ja senaatin täysistuntojen hyväksyttäväksi. Ne äänestävät ja sopivat mahdolliset erimielisyydet 30-henkisessä työryhmässä.

Kongressin hyväksymä budjetti lähetetään presidentille, joka joko allekirjoittaa ehdotuksen tai kumoaa sen veto-oikeudella.

 

Aina sopua ei synny määräajassa. Silloin kongressi voi sopia väliaikaisrahoituksesta, jolla hallinto voi jatkaa toimintaansa kunnes budjetti on hyväksytty.

Aina sekään ei onnistu. Silloin hallinto sulkeutuu osittain tai kokonaan.

Esimerkiksi vuodenvaihteessa 2018–2019 vain osa valtion virastoista sulki ovensa.

Kongressi oli päässyt sopuun useimmista määrärahoista, mutta esimerkiksi ulkoministeriön, oikeusministeriön ja veroviraston budjetit eivät valmistuneet ajoissa.