Rehellisesti pinnallinen

Tiresiaan rinnat -dadaklassikossa lauletaan synnytystalkoista ja sukupuolenvaihdoksista.

ooppera
Teksti
Markus Ånäs
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kiinnostavia valintoja ohjelmistoonsa sisällyttävä riippumaton Opera Box esittelee nyt varsinaisen kuriositeetin, dadaistisen oopperan. Tiresiaan rinnat perustuu Guillaume Apollinairen kirjoitukseen vuodelta 1903. Oopperaksi sen teki toisen maailmansodan päättymisen jälkeen Francis Poulenc.

Opera Box pitää kotinäyttämönään Aleksanterin teatteria. Tiresiaan rintojen pääroolin Thérèsen laulaa maailmaa kiertänyt tähtisopraano Anu Komsi. ”Olen innoissani. Tein debyyttini Kansallisoopperan viimeisellä Aleksanterin teatterin kaudella, enkä ole sen jälkeen täällä laulanut”, Komsi kertoo.

 

Moniaalle sinkoutuvassa oopperassa Thérèse kyllästyy rooliinsa naisena, etenkin kotitöihin. Hän päättää vapauttaa rintansa ja vaihtaa sukupuolta. Puoliso (Jaakko Kortekangas) näyttää, mihin miehet pystyvät ja aloittaa lapsien synnytyksen. ”Ja niitä tulee peräti 40 000”, Komsi paljastaa. ”Tekstiin ei ole tarvinnut hakea ajankohtaisia viittauksia, sillä ne ovat siellä jo: Apollinaire ennusti jopa synnytystalkoot!”

Ranskassa pitkään asunut Komsi kertoo, että sikäläinen käsitys feminismistä on sangen erilainen kuin Suomessa.

”Alkukohtauksessa lauletaan, että olen feministi, ja feministinen teos tämä ilman muuta on. Mutta ranskalainen feminismi ei muistuta pohjoismaista: Ranskassa feministi yleensä esittelee muotojaan ja korostaa naiseuttaan.”

”Kärjistetysti voi sanoa, että Tiresiaan rinnat on feministinen ooppera, johon suomalaisten feministien ei kuitenkaan kannata vaivautua”, Komsi sanoo ja nauraa. Komsin mukaan ohjaaja Ville Saukkonen karsi Thérèsen viehtymystä keimailuun liikaakin. ”Mutta kyllä siinä rintoja esitellään.”

 

Komsi suomii kotimaisten talojen oopperavalintoja raskaudesta. ”Pitäisi olla kevyttä väliin. Ja rehellisesti pinnallinen Tiresiaan rinnat on sitä. Se on kuin ranskalainen illallinen, josta tulee monen annoksen jälkeen ravittu mutta kevyt olo.”

Tiresiaan rinnat on Komsille tuttu, vaikka sopraano ei ole aiemmin esittänyt sitä. Komsi näki oopperan 30 vuotta sitten, kun hänen Sibelius-akatemian opiskelukaverinsa esittivät sen.

”Teknisesti Thérèsen rooli on juuri sopiva äänelleni. Tulkinnallisesti sen maailmankuva luo haasteita. En saa itse rypistellä tekstille otsaani – olen feministinä Suomessa pehmeä, mutta ranskalaisessa kontekstissa jyrkkä.”