Onton olon aikakausi

Arvio: Hanna Weseliuksen romaanin päähenkilö on mies vailla tahtoa ja päämäärää.

romaani 15.01.2021 06:00
Outi Hytönen

Jouluna Egon kaivaa äidin kaapista lapsuudesta tutun sähköluistinradan. Magneettien kuljettamat luistelijat tekevät radalla monimutkaisia kuvioita. ”Luistinrata on ennustettavuudestaan huolimatta, tai ehkä juuri siksi, yhtä hypnoottinen kuin aina. Pienet muovi-ihmiset pyörivät radoillaan.”

Luistinrata on kuin Hanna Weseliuksen (s. 1972) romaanin pienoiskuva. Helsingissä on noin 650 000 asukasta, joista yksi on Egon. Sateenkaariportaissa seurataan hänen pyristelyään, lamaannustaan ja yksinäisyyttään. Kertoja kuljettaa Egonia romaanin sivuilla kuin magneetti luistelijaa radallaan. Ihmiset ovat kertojalle nukkemaisia hahmoja, joilla ei ole omaa tahtoa.

 

Erkka Mykkänen julkaisi vuonna 2018 lempeän huumorin sävyttämän pienoisromaanin Something not good (WSOY), jossa aikuispaikkaansa maailmassa etsivällä Veikolla on kaikki ihan hyvin, mutta silti ahdistaa. Sateenkaariportaat on samanlaisen asetelman versio keski-ikäisen miehen elämästä.

Weselius sukeltaa silti syvemmälle. Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinnon voittaneessa Alma!-romaanissa (WSOY, 2016) Weselius kirjoitti naistaiteilijuudesta. Hyppy miehen roolien ruotimiseen ja miehisen katseen käyttöön on reipas veto.

 

Egon on töissä yliopistolla. Hän on hyväosainen älykkö, jolla on mukava koti ja varaa nauttia erikoisoluita. Hän pääsee matkustamaan työssään ja vapaa-ajallaan. Kaikki ei silti ole hyvin, tai juuri mikään ei ole.

Helsingin tutuissa paikoissa ja tavallisissa ihmisissä on romaanissa jotain nyrjähtänyttä. Mannerheim-patsaan hevonen askeltaa epäluonnollisesti. Egon on yksinäinen. Se ei lähde älyllä tai rahalla, eikä alkoholilla, jota Egon nautiskelee runsaasti ja usein. Yliopistotyö osoittautuu ontoksi pakkopullaksi.

Nykynormien mittapuulla Egonin ei voi sanoa onnistuneen: perhe on hajonnut, eikä hän kummemmin nauti työstään.

”Kyllä tämä tästä”, Egon toistelee itselleen. Juhlapyhinä hän seuraa sivusta mielenosoituksia ja kahinoita. Jos Egon olisi nuorempi, ehkä hän liittyisi äärioikeistolaiseen huumaan?

Suomalaisen miehen sankarimatkaa kuvaa lähtö Karjalaan juuria etsimään, mutta sekin klisee osoittautuu käytännössä typeräksi ryhmämatkailuksi turistikohteissa.

 

Hanna Weselius.

Hanna Weselius. © Carl Bergman

Weselius käsittelee kliseitä, mutta kliseiseen kerrontaan hän ei sorru. Egonin tarinaa höystetään filosofisilla mietinnöillä, hieman samantyylisesti kuin Marisha Rasi-Koskinen romaanissaan REC (S&S, 2020). Rasi-Koskinen tosin pohti enemmän valokuvan todistusvoimaa, kun taas Weselius lähestyy tilanteiden merkityksiä värien, liikkeen ja ajan olemuksen kautta.

Ikkunaruutu on pysyvä ja turvallinen kehys, josta katsotaan muuttuvaa maailmaa. Matkalla Egon pohtii, miksi karjalaiset maalasivat kehykset sinisiksi.

Weselius on opiskellut valokuvataidetta ja kuvajournalismia, ja kirjoittaa aihepiiristä myös Suomen Kuvalehden kolumneissaan.

Romaanin pohdinnat voikin palauttaa kuvan olemuksen filosofiaan: kuvaa ei ole, koska se on jatkuvasti liikkeessä. Tietty hetki on jonkun elämälle täysin mullistava, vaikka se viereisessä asunnossa olevalle on tylsä ja tavallinen. Entä ”miksi sanotaan, että maisema vilistää ohi, vaikka tiedetään, ettei maisema mihinkään vilistä vaan ihminen, tai linja-auto tai hevonen?”

Sateenkaariportaiden älykkyys ja kerronnan taito hiipivät esille vaivihkaisen rauhallisesti.

Ajan ja liikkeen kuvaus vahvistaa Egonin nukkemaisuutta. Hän on kuin näyttämöllä kulkeva koekaniini, johon kertoja testaa ideoitaan.

Hanna Weselius: Sateenkaariportaat. 371 s. WSOY, 2021.

Valinnat
Arkkitehtuuri

Arvio: Lars Sonckin ja Gustaf Nyströmin rakennusperintöä avataan tuoreissa tietoteoksissa.

romaani

Arvio: Donald E. Westlaken tunnetuin romaanihahmo muistuttaa pulp fictionin juurista

Levytärpit

Paul McCartney teki irtonaisen levyn ilman nostalgiamarinadia.

elämäkerta

Arvio: Rob Halfordista tuli ensin hevijumala, sitten homo-ikoni

romaani

Arvio: Damn United on loistava ajankuva 1970-luvun brittifutiksesta.

Sisältö