Juttu, joka lähti maisemasta

Mika Ronkaisen rikossarja vie lestadiolaisseudulle.

tv-sarja
Teksti
Harri Römpötti
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Muodikas nordic noir -määritelmä ei miellytä Kaikki synnit -sarjan ohjannutta Mika Ronkaista. Ronkainen yrittää harata vastaan.

”Siinä ei ole erotisoituja teinitytön ruumiita eivätkä poliisit tiuski toisilleen ilman syytä. Värimaailmaakin veimme toiseen suuntaan”, Ronkainen selittää.

Mutta Kaikki synnit -sarjan päähenkilöt ovat Krp:n etsiviä, jotka lähtevät pohjoiseen tutkimaan kahden kunnallispoliitikon murhaa. Se kuulostaa nordic noirilta, vaikka tarinassa on myös alan tavallisista kuvioista poikkeavia piirteitä.

Etsivistä viinaa ja irtosuhteita harrastaa nainen, Sanna Tervo (Maria Sid). Lauri Räihän (Johannes Holopainen) ongelma taas on väkivalta parisuhteessa poikaystävän kanssa.

Tapahtumapaikkakin poikkeaa tavallisesta. Tarina sijoittuu Varjakkaan, jossa valtaosa väestä on lestadiolaisia. Tervo ja Räihä sukeltavat sulkeutuneeseen uskonnolliseen yhteisöön, joka kihisee salaisuuksia.

 

Oulun seudulla on kolme Varjakkaa, mutta sarjan pikkukaupunki on pitkälti sepitteellinen.

”Koko juttu lähti maisemasta”, Ronkainen sanoo.

”Kukaan ei ollut käyttänyt Oulun seudun lakeuksia kunnolla, ja lestadiolaisuus kuuluu siihen maisemaan. Kirjoitin sarjan lapsuudenystäväni Merja Aakon kanssa. Olemme kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta, joten tunnemme alueen hyvin.”

Viime aikoina lestadiolaisten talousverkostot, yhteisön vallankäyttö ja jopa lasten seksuaalinen hyväksikäyttö ovat herättäneet keskustelua.

Pitkään toimittajana työskennellyt Aakko ja Ronkainen eivät tule lestadiolaisperheistä, mutta tuntevat liikkeen vaikutuksen.

”Se on syvällä kulttuurissa ja vaikuttaa kaikkeen niin henkisesti, poliittisesti kuin taloudellisesti”, Ronkainen toteaa.

”Nordic noirin kehys on tapa pitää katsojan mielenkiinto yllä, ja sillä on hauska leikkiä.”

Kun Mika Ronkainen oli lapsi, äiti houkutteli häntä kirkkoon karkeilla. ”Kuvaavaa on, että kävimme suviseuroissa, vaikkei hän ole lestadiolainen.”

Lestadiolaisilla luokkatovereilla oli eri säännöt kuin muilla. He eivät esimerkiksi katsoneet televisiota tunneilla.

”Usko on yksityinen asia, mutta järjestäytynyt uskonto ei, koska siinä on aina kysymys vallankäytöstä”, ohjaaja sanoo.

”Uskontojen ytimessä on usein seksuaalisuuden kontrolli. Sarjan kysymykset ovat ajankohtaisempia nyt kuin 2015, jolloin aloimme kirjoittaa sitä.”

Sivuhenkilöt säestävät teemoja melkein satiirisesti. Pizzeriaa pitää irakilainen ateisti, joka näkee lestadiolaiset fundamentalisteina. Pitäjän vapaa-ajattelijoiden johtaja on hurahtanut fanaattiseksi guruksi.

”Fanaattisuus on aina arveluttavaa, mutta halusimme kuvata pikemmin anteeksiantoa ja armeliaisuutta. Nordic noirin kehys on tapa pitää katsojan mielenkiinto yllä ja sillä on hauska leikkiä, mutta ihmisyyden tutkiminen henkilöhahmoilla on minulle tärkein juttu.”

 

Ronkainen (s. 1970) tunnetaan yhtenä Suomen taitavimmista dokumentaristeista. Kaikki synnit on hänen ensimmäinen sepitteensä. Tammikuussa se palkittiin Göteborgin elokuvafestivaalin tv-draamakilpailussa parhaasta käsikirjoituksesta.

”Olin halunnut jo pitkään siirtyä fiktioon, ja dokumenttinikin menivät siihen suuntaan. Uusin, Laulu koti-ikävästä, on myös road movie ja musikaali. En halunnut palata takaisin perinteiseen dokumenttiin. Tämä oli luonnollinen askel.”

Kaikki synnit on tehty Elisa Viihteelle, joka tuottaa sarjoja ohi perinteisten tv-kanavien hieman kuten Netflix. Brittiläinen Sky Vision aloittaa sarjan kansainvälisen markkinoinnin ensi viikolla Cannesissa tv-alan isoilla Mip-messuilla.

Mika Ronkaisen Kaikki synnit Elisa Viihteellä 5.4. alkaen.