Valion toimitusjohtaja maitokriisistä: ”EU on tyrinyt”

Jarmo Raivio
Talous 25.10.2009 08:02

EU aiheutti maitokriisin itse, sanoo Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen.

Pekka Laaksonen ”EU ei tiedä, miten tähän kriisiin pitäisi reagoida. Siellä on pallo hukassa”, sanoo Pekka Laaksonen. Kuva Hannu Lindroos

EU:n maatalousministerien kokoukset on viime aikoina ollut helppo erottaa hajusta: tuoreen maidon tuoksu sekoittuneena palavan kumin käryyn. Raivostuneet maidontuottajat ovat polttaneet traktorinrenkaita ja kaataneet kaduille tankkiautokaupalla maitoa saadakseen ministerit uskomaan, että maito on nyt liian halpaa.

Ja halpaa se on ollutkin.

Maidon litrahinta tuottajille on Keski-Euroopassa pudonnut alimmillaan 20 sentin tuntumaan. Se on melko tarkkaan puolet maitolitran tuottamiseen uppoavista kustannuksista.

”Hinnat ovat nyt kääntyneet nousuun, mutta tilanne Keski-Euroopassa on edelleen hirveä, ja Suomessa siitä on saatu vasta esimakua”, sanoo Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen.

Metsäyhtiö Stora Ensosta värvätty Laaksonen on johtanut Valiota runsaat kaksi vuotta. Sinä aikana maidon hinta on kulkenut vuoristorataa, jonka syynä ovat EU:n yritykset höllentää maidontuotannon sääntelyä.

Perinteisesti tuotantoa on ohjattu kiintiöillä mutta nyt EU on luopumassa niistä.

”EU on tyrinyt. Niillä oli järjestelmä, joka toimi kohtuullisesti. Mutta liberalisoinnin nimessä sitä lähdettiin muuttamaan”, Laaksonen sanoo.

Kadonnut 18 senttiä

Pekka Laaksosen johtama Valio on erilainen yhtiö. Useimmat muut yritysjohtajat yrittävät tiristää raaka-aineiden hinnat mahdollisimman alas, jotta yritykselle jäisi mahdollisimman muhkea voitto.

Valion tehtävänä on taata, että suomalainen tuottaja saa maidostaan mahdollisimman korkean hinnan. Ja se taas onnistuu, kun kuluttaja maksaa maitotuotteistaan kaupan kassalla mahdollisimman korkeaa hintaa.

Yksi tapa pitää tuottajille maksettava hinta korkealla on kehittää uusia tuotteita. Mitä pidemmälle kehitetty tuote, sitä parempi hinta.

Litra perusmaitoa maksaa megamarketissa runsaat 80 senttiä, laktoositon maitojuoma jo euron enemmän. Verenpaineen ja kolesterolin hallitsemisessa auttavan Evolus-juoman litrahinnaksi voi ynnäillä runsaat yhdeksän euroa.

”Me maksamme tuottajillemme maidosta selvästi parempaa hintaa kuin naapurimaissa maksetaan. Ja nämä lisäarvotuotteet osaltaan mahdollistavat sen”, Laaksonen sanoo.

Valio on kriisin alettua joutunut laskemaan tuottajille maidosta maksamaansa hintaa. Se on nyt 36,5 senttiä, suunnilleen samalla tasolla kuin kesällä 2007. Silloin purkki kevytmaitoa maksoi kaupassa 72 senttiä, syyskuussa 2009 hinta oli Tilastokeskuksen mukaan 90 senttiä.

Tämä maitomatematiikka vaatii selitystä.

Mihin maidon hintoihin jäänyt 18 senttiä on joutunut? Moni epäilee, että joko kaupalle tai Valiolle.

”Jos joku vetäisi välistä, sen rahan pitäisi löytyä jostakin”, Laaksonen sanoo.

”Onko se mennyt Valiolle? No ei. Onko se mennyt tuottajille? No ei. Entä onko se mennyt kaupan tuloksiin? Ei näytä siltä.”

Laaksosen selitys kadonneelle 18 sentille on rasvan hinnan romahtaminen. Suomalaiset juovat laihaa maitoa, joten lehmästä tulevasta maidosta erotetaan rasvaa pois. Tämän rasvan hinta on romahtanut, huokeimmillaan voin hinta suomalaiskaupassa on alhaisempi kuin EU:n maksama interventiohinta.

Hyvästi jää, halpajuusto

Maitokriisi näkyy suomalaisen lähikaupan juustotiskillä. Hintamyllerrys on johtanut halpatuontiin, joka on mukavaa kuluttajalle, mutta myrkkyä Valiolle. Juusto on Valiolle olennainen tuote, noin puolet yhtiön käyttämästä maidosta tehdään juustoiksi.

Taantuman murjomat kuluttajat innostuivat edullisista tuontijuustoista, niiden osuus kulutuksesta nousi nopeasti 40 prosenttiin. Valio on varjellut hintojaan, mutta nyt se on joutunut tuomaan kauppoihin halvan hintaluokan tuotteita, joilla se kamppailee tuontia vastaan.

”Yritämme näillä tuotteilla pitää markkinaosuutta tai oikeastaan voittaa sitä takaisin kunnes tilanne Euroopassa muuttuu”, Laaksonen sanoo.

Halpojen juustojen tuominen Suomeen on surkeaa bisnestä ja on todennäköistä, että tuonti lakkaa sillä hetkellä kun markkinat Euroopassa palaavat edes hieman normaalia muistuttavaan tilanteeseen. Ei ole vaikea ennustaa, että silloin katoavat myös Valion halpatuotteet kauppojen hyllyiltä.

Keskustelu

Eihän niitä syö sikakaan kiljumatta! Onneksi ei ole pakko niitä syödä. aina voi jättää väliin, säästää hieman rahaa ja silloin tällöin ostaa ihan kunnon juustoa, olkoon se sitten Valion tai jonkun muun kotimaisen tuottajan. Ulkomaisiinkin tuotteisiin joutuu joskus sortumaan, koska kotimaassa ei kaikkea tehdä.

Taitaa kohta olla kauppojen hyllyllä halpojen juustojen rinnalla myös halpaa lehmän jauhelihaa, eikä pelkästään siitä syystä että Stora Enson kaveri on puikoissa.

”Halpojen juustojen tuominen Suomeen on surkeaa bisnestä”. Mutta halpojen juustojen vienti Venäjälle onkin hyvää bisnestä Valiolle tai oli? Ilmeisesti Valiolla on oma lehmä ojassa ja vielä hyvin tukevasti.

Onneksi jo löytyy Valion tuotteita läntisestä naapurimaastammekin.
Hinta on korkea mutta niin ovat Valion tuotteetkin tasokkaita.
Hyvästä tuotteesta maksan jatkossakin mielihyvin.