Suomen telakkateollisuus pahassa pulassa – viimeinen laiva valmistuu syksyllä

Talous 22.8.2010 09:00
Allure of Seas Loppusyksyllä Karibialla liikennöinnin aloittava Allure of the Seas on 361 metriä pitkä. Kuva Mikko Stig / Lehtikuva.

Suomen telakkateollisuus on pahemmassa kuin pulassa. Syksyllä Turun Pansion telakalta lipuu Karibialle maailman suurin matkustajalaiva, Allure of the Seas. Sitten korealaisen STX-konsernin telakalle laskeutuu syvä hiljaisuus.

Vaikka uusi risteilijätilaus tulisi tänään, ainakaan vuoteen ei telakalla tapahdu mitään. Sinä aikana työttömyyteen ja pitkiin lomautuksiin kyllästyneet laivanrakentajat voivat hankkiutua uusiin töihin. Loistoristeilijöiden vaatima huippuammattitaito häviää, ja suurten risteilijöiden rakentamisessa välttämätön yritysverkosto repeää.

Turun ja Rauman telakat työllistävät alihankkijoineen noin 14 000 ihmistä. Yli kolme neljäsosaa laivan arvosta syntyy telakkayhtiön ulkopuolella, ja verkostoyhteistyössä on mukana kaikkiaan yli 700 yritystä. Suurin osa alihankkijoista on asettunut Varsinais-Suomeen, mutta tilausten ehtyminen heijastuisi koko Suomeen.

”Noin yksi kolmasosa alihankkijoista pärjää omilla tuotteillaan, yksi kolmasosa voi selvitä kovalla kehitystyöllä ja yksi kolmasosa lyö hanskat tiskiin, jos uusia tilauksia ei tule”, sanoo yksikön päällikkö Esa Lindqvist Varsinais-Suomen elinkeino- ja ympäristökeskuksesta.

Jo ennen korealaista omistajaansa Turun telakka oli keskittänyt voimansa maailman suurimpien risteilijöiden valmistukseen. Kaiken lisäksi sillä on viime vuosina ollut vain yksi mammuttiristeilijöitä tilaava asiakas, maailman toiseksi suurin risteilyvarustamo Royal Caribbean Line, RCL.

Maailman suurin risteilyvarustamo, Carnival Group, on pysynyt viime vuodet uskollisena italialaiselle Fincantieri-telakalle. Toukokuussa Fincantieri ilmoitti saaneensa kaksi alustilausta Carnivalilta. Nämä risteilijät voivat ottaa 3600 matkustajaa eli kolmanneksen vähemmän kuin Allure of the Seas.

Alluren kaltaisia jättipotteja voi olla turha toivoa lähivuosina Turkuun.

”Varustamobisnes on konservatiivinen ja pääomavaltainen ala. Oasis of the Seas on ollut liikenteessä alle vuoden ja Allure on vasta tulossa. Luulen, että varustamot haluavat katsoa 3-4 vuotta, ennen kuin ne lähtevät tilaamaan sen luokan uusia aluksia”, arvioi eräs meriteollisuusjohtaja 30 vuoden kokemuksella.

Lisää markkinavoimaa

Menneinä vuosina STX Finlandin edeltäjät, Masa Yards ja Suomen Aker Yards, olivat Carnivalin hovihankkijoita. Helsingin Hietalahden telakalla valmistui Carnivalille aikoinaan yhteensä 14 alusta. Sitä asemaa Turun telakka ei voi koskaan saavuttaa. STX:n Helsingin Hietalahden telakka on nykyisin siihen tehtävään jo liian pieni.

Korealaiset omistaja antoivat heinäkuussa potkut STX Finlandin silloiselle toimitusjohtajalle Martin Landtmanille. STX Finlandin hallituksen puheenjohtaja In-Sung Leen mielestä yhtiön johtoon tarvittiin enemmän markkinointikokemusta. Tehtävään talon sisältä valittu Juha Heikinheimo tunnetaankin kovana myyntitykkinä.

Heikinheimo ei halua kommentoida STX Finlandin tilannetta millään tavalla.

”Keskitymme arkiseen työntekoon”, hän vastaa sihteerinsä välityksellä haastattelupyyntöön.

Lähinnä uutta sopimusta STX Finland lienee Viking Line -varustamon kanssa. Vikingillä on suunnitteilla kahdenkin uuden matkustajalaivan tilaus. Sopimus toisesta aluksesta on ilmeisesti ollut allekirjoitusta vaille valmis jo jonkin aikaa. Viking Linen kerrotaan haalivan valtiolta lisätukea tilaukselleen. Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen (kesk) ei ole siihen suostunut.

”Sairasta toimintaa”

Keskittyminen maailman suurimpiin matkustajalaivoihin on ollut STX Finlandin ja sen edeltäjien määrätietoinen ratkaisu. Tässä markkinatilanteessa voi jälkiviisaasti todeta, että se on ollut strateginen virhe. Suomen kannalta tilannetta pahentaa lisäksi se, että STX Finland on joutunut elämään yhden suuren tilaajan varassa.

Esimerkiksi Fincantierillä ja saksalaisella perheyhtiö Meyer Werftillä on paljon monipuolisempi tilaajakunta ja tilauskanta kuin STX:n Suomen telakoilla. Viime viikolla Meyer Werft kertoi saaneensa tilauksen matkustajalaivasta, joka on Silja Symphonyn kokoluokkaa.

Suomen ongelma ei ole sama kuin STX Europen ongelma, sillä konsernilla on kaikkiaan 17 telakkaa seitsemässä eri maassa.

Pari vuotta sitten valmistuneessa Suomen meriklusteri 2008 -raportissa kiinnitetään huomiota Suomen telakkateollisuuden yksipuolisuuden aiheuttamiin riskeihin. Raportissa mainitaan yhtenä telakoiden uutena suuntautumisvaihtoehtona miljardöörien suosimat huvijahdit. Niissä voi olla jopa 5-6 kantta ja pituutta toistasataa metriä. Näiden jahtien markkinat ovat matkustaja-alusten kanssa samaa luokkaa.

Ilman julkista tukea ei näitäkään aluksia Suomessa rakennettaisi. Esa Lindqvist muistuttaa, että Euroopan ja koko maailman telakkateollisuus on ”hyvin sairas ala”. Kotivaltiot eivät tue pelkästään omia telakoitaan, vaan ne antavat vientitakuut myös tilaajan puolesta. Esimerkiksi Oasis ja Allure ovat miljardin euron aluksia kumpikin, ja valtio takasi tilaukset 95-prosenttisesti.

”Luojan kiitos, ne eivät näytä laukeavan”, eräs työ- ja elinkeinoministeriön johtaja huokaa helpottuneena.