Stockmann ei maksa laskujaan, suomalaiset muotivalmistajat ahdingossa – ”Se on kuppi nurin”

Hansikkaistaan tunnettu 90-vuotias perheyritys Sauso ajautui konkurssin partaalle, huiveistaan kuulu Balmuir taas selvinnee säikähdyksellä.

muoti
Teksti
Markus Ånäs
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Äänestä kuuluu syvä realismi. ”Se on kuppi nurin”, Sakari Sauso sanoo. ”On enää verottajan toimista kiinni, milloin historiamme loppuu.”

Sakari Sauso johtaa nimeään kantavaa, perinteikästä kotimaista hansikasvalmistajaa, joka on noussut alallaan yhdeksi maailman laadukkaimmista. Nyt pekarit tai etiopialaiset lampaat, kotimaiset hirvet, porot tai peurat eivät auta, oikeastaan päinvastoin. Koska Sauson hansikkaat ovat korkealaatuisia, niiden pääostajaksi on vuosien varrella muodostunut Stockmann.

”Toissa vuonna Stockmannin myynti oli yli 400 000 euroa, sitä aiemmin liki miljoonan per tilikausi. Yleensä Stockmann muodostaa Suomen liikevaihdostamme noin puolet, mutta viime vuonna enää vain kolmasosan. Koska emme ole tinkineet laadusta, merkittäviä paikkaajia ei Suomesta oikein löydy. Esimerkiksi markettien kanssa kilpailemaan lähteneen Sokoksen myynnit ovat menneet kohdallamme pieniksi, sillä Sokos myy nykyisin hintaa.”

Kun maksukyvyttömäksi ajautunut Stockmann ilmoitti huhtikuun alussa pääsystään yrityssaneerausohjelmaan, sisällä olevat vielä maksamattomat laskut jäädytettiin prosessin loppuun asti. Sauson kohdalla tämä tarkoitti liki 100 000 euron saatavia.

”Eli noin puolta alkuvuoden Stockmannin myynneistä. Maksuaika oli 60 päivää, emmekä ehtineet saada rahoja tilille”, Sakari Sauso kertoo.

Sauson kohdalla summa on ratkaiseva, sillä yrityksen Unkarin tehtaalla paljastunut rikostapaus, jossa tehtaan johtaja kavalsi yritykseltä suuren summan rahaa, johti likviditeettiongelmiin ja hankaluuksiin verottajan kanssa.

Viime syksy lähti Sakari Sauson mukaan hyvin liikkeelle ja yritys sai hoidettua vanhat verovelat pois. ”Mutta puskuria emme ehtineet kerätä leudon talven vuoksi ja lopulta korona viimeisteli yhdessä Stockmannin yrityssaneerauksen kanssa katastrofin.”

 

Sauso on 90 vuotta vanha yritys – perustaja oli Sakari Sauson isoisä Svante Sauso. Sillä on useita innovaatioita, kuten viimeisimpänä koronan inspiroima pestävä nahkahansikas.

Alihankintaa se on tehnyt Suomen Kuvalehden tietojen mukaan muun muassa Guccille. Nyt yrityksen tarina uhkaa saada päätöksen, ellei ulkopuolista investoijaa löydy.

”Investoijaa etsitään. Jos sitä ei nyt nopealla aikataululla löydy, likviditeettikriisi lopettaa toiminnan kesän aikana. Sikäli esimerkiksi Stockmann ei ole perunut syksyn ostojaan, mutta en tiedä, pystymmekö niitä enää toimittamaan.”

Sauso on ollut vahva myös kansainvälisillä markkinoilla.

Takavuosina yrityksen mainoskasvoina toimi esimerkiksi Saksassa muun muassa formulakuljettaja Michael Schumacher. Myös muusikko Lady Gaga on käyttänyt videoillaan Sauson erikoisimpia luomuksia. Nyt viennistä ei ole kuitenkaan pelastajaksi, kun maailma on kiinni kaikkialla.

”Yhteiskunnalta emme saa tukea, sillä meillä on verovelkaa.”

”Saksasta pyydettiin jo toimittamaan lisää kesän tilauksia myyntiin.”

Sauso ei ole ongelmansa kanssa yksin. SK:n tekemän kyselyn perusteella monelta pieneltä toimijalta jäi Stockmannille sisään liikevaihtoon nähden suuret laskut.

Kotimaisen muodin suuremmista tekijöistä L-Fashion Group selvisi päämerkkiensä – muun muassa Luhta, Rukka, Icepeak ja Torstai – osalta säikähdyksellä.

”Stockmannin yrityssaneerauksen alku osui kannaltamme parhaimpaan mahdolliseen hetkeen, sillä avonainen saldo oli pienimmillään. Jäädytetty summa oli vain kymmenentuhannen euron luokkaa”, kertoo L-Fashion Groupin toimitusjohtaja Vesa Luhtanen.

Sen sijaan L-Fashion Groupin emoyhtiön Polap-Teamin tuore hankinta Balmuir kärsi enemmän. ”Balmuirilta sisään jäi noin 100 000 euroa, joka on Balmuirin kohdalla merkittävä summa – se vastaa koko vuoden myynneistä noin viittä prosenttia”, Luhtanen kertoo.

Vaikka L-Fashion Group selvisikin Stockmannin kriisistä vähin vaurioin, korona runtelee sitäkin. ”Myynti on ollut huhtikuussa käytännössä nolla euroa, sillä liki kaikki omat myymälämme ovat olleet kiinni.”

Luhtanen kertoo, että valoisia signaaleja on onneksi jo nähty. ”Saksassa jälleenmyyjiemme liikkeet ovat avautuneet ja kysyntä on ollut heti vilkasta. Toimitukset olivat keskeytyneet, mutta nyt Saksasta pyydettiin jo toimittamaan lisää kesän tilauksia myyntiin.”

Sama kehitys ulkoiluun keskittyneiden tuotteiden valmistajalla saattaa toiveikkaasti ajateltuna olla edessä myös Suomessa, jossa matkailun ennustetaan tulevana kesänä kohdistuvan kotimaisiin luontokohteisiin. ”Toivotaan näin – mutta ensin pitäisi saada myymälät auki.”

 

Stockmannin toimitusjohtaja Jari Latvanen kertoo, ettei maksamatta olevien laskujen kokonaissumma ole vielä selvillä.

”Tilanteen kartoitus on käynnissä yhteistyössä saneerausmenettelyn selvittäjän ja velkojaintoimikunnan kanssa. Työ on vielä kesken, joten emme osaa vielä tässä vaiheessa sanoa.”

Latvanen ei osaa kertoa, olisiko tilanteelle tehtävissä jotain.

”Maksamatta olevat saatavat muodostavat saneerausvelan, jolle laaditaan takaisinmaksuohjelma. Tämä työ tehdään osana käynnissä olevaa selvitystyötä yhteistyössä ulkopuolisen saneerausmenettelyn selvittäjän ja eri tahojen edustajista koostuvan velkojaintoimikunnan kanssa.”

Yllättäen yrityssaneerausmenettely ei Latvasen mukaan ole vaikeuttanut Stockmannin myyntiartikkeleiden hankintaa.

”Ei merkittävästi. Kyse on pikemminkin hidastumisesta, joka aiheutuu tilanteen läpikäynnistä yhteistyökumppaneidemme kanssa”, Latvanen kertoo.

”Haemme aktiivisesti ratkaisuja hyvässä yhteistyössä ja sen pohjalta on syntynyt myös uusia ratkaisuja verkkokaupan puolelle, mikä hyödyttää paitsi yhteistyökumppaneita, myös asiakkaitamme.”

 

Juttua muokattu 28.4. klo 15.58. Korjattu Stockmannin toimitusjohtajan nimessä ollut virhe.