Puhelinmyyjät kertovat: ”Puhelinmyynti perustuu ihmisten tyhmyyden hyväksikäyttöön”

Talous 29.10.2009 15:00

Puhelinmyynti on yksi vähiten arvostetuista töistä. Yhä useammat tilaavat markkinoinnin eston puhelimeensa. Mistä puhelinmyynnin huono maine johtuu?

Puhelinmyyjä Kuvan henkilö ei esiinny jutussa. Kuva Markku Ulander / Lehtikuva.

Työvoimatoimiston ja ilmaisjakelulehtien sivuja selailemalla paljastuu, että puhelinmyyjille on runsaasti töitä tarjolla. Koko maahan haetaan yli 60:tä myyntineuvottelijaa ja telemarkkinoijaa.

Puhelinmyyjäksi ei ole vaikea päästä. Monet haastattelussa käyneet aloittavat työt jo samana päivänä.

Uusi innokas puhelinmyyjä ajattelee kenties tienaavansa mukavat taskurahat istumalihaksia käyttämällä ja vähän puhelimessa lörpöttelemällä. Joskus näin käykin. Usein menestyminen on kuitenkin työn ja tuskan takana.

Rauhatonta raatamista

Myyntityö on henkisesti rankkaa. Puhelinmyyjän on kestettävä jatkuvaa torjutuksi tulemista. Itseensä ei saa ottaa. Puhelinmyyntityössä on usein provisiopalkkaus, joka on omiaan lisäämään myyjien paineita. Se, joka ei saa myytyä, saa potkut.

Puhelinmyyjiä palkataan usein yli tarpeen, koska harva jatkaa työtä paria kuukautta pidempään.

Moni myyjä saa totutella ahtaisiin ja meluisiin työtiloihin, rikkinäisiin kuulokkeisiin ja jo useamman kerran läpikäytyihin soittolistoihin. Työrauhasta ei ole tietoakaan, kun kymmenen myyjää yrittää samassa tilassa vakuuttaa kuluttajalle, miksi tämän on ehdottomasti tehtävä ostopäätös – nyt eikä kohta.

Kuluttajat karttavat

Suomen Postin vuonna 2003 teettämän tutkimuksen Paperilla vai sähköisesti mukaan 61 prosenttia kuluttajista ei voi tai halua ottaa vastaan myyntipuheluita. Puhelinmyynti koetaan epämiellyttävimpänä suoramarkkinoinnin muotona, kun taas sähköposti ja kirjeet miellyttävimpinä.

Kuluttajat karttavat puhelinmyyjiä, koska eivät luota näihin. Iltalehden heinäkuussa julkaistun artikkelin Puhelinmyynti kuriin! mukaan kuluttajat joutuvat yhä useammin harhaanjohtavan puhelinmyynnin kohteiksi.

Kuluttajille luvataan sellaistakin, mille ei todellisuudessa ole katetta. Artikkelin mukaan puhelinmyyjien pitäisi tuoda erityisen selvästi esiin kuluttajan kanssa tehtävän sopimuksen mahdollinen määräaikaisuus ja palvelun todellinen hinta.

Helppoa ei ole puhelinmyyjilläkään. Moni myyjä lopettaa työnsä yksinkertaisesti siksi, että on kyllästynyt vääristelemään totuutta.

Puhelinmyyjien kertomaa

Kaksi entistä ja yksi nykyinen puhelintyöntekijä kertovat työstään.

Aliisa, 22

”Työtehtäväni oli varata aikoja 4000 euroa maksavan imurin esittelyyn. Imurin hintaa ei saanut kertoa asiakkaalle missään vaiheessa. Oli sanottava, että minä olen pelkkä ajanvaraaja, mutta myyntiedustajamme tietävät hinnan.

Vaihtoehtoisesti saattoi kysymyksen kiertää sanomalla, että laitteen hinta riippuu siitä, mitä toimintoja siihen haluaa.

Esittelypuheessa meidän piti sanoa, että kävimme tuossa tuttavasi luona pesemässä hänelle matot ja sängyt. Kun asiakas kysyi, että ai kaikki matot ja sängyt, piti meidän vastata että ainakin yksi. Joiltain asiakkailta kuulin, että esittelijät olivat heillä puhdistaneet yhden maton puoliksi.

Meille annettiin ohjeeksi jatkaa suostuttelua vaikka asiakas ilmaisisi selkeästi, ettei halua esittelyä. Työnantajan mukaan kaikista useimmin laitteen ostavat ne, jotka sanovat aluksi ei.”

Henrik, 21

”En joutunut koskaan valehtelemaan paremman myynnin perässä. Jotain saattoi pikemminkin jäädä kertomatta, jos asiakas ei muistanut kysyä sitä. Ajan käyttäminen asiakaspalveluun olisi tuntunut turhalta, kun työstä ei kuitenkaan maksettu tuntipalkkaa. Tärkeintä oli saada kauppoja.

Puhelinmyynti, kuten myös pikavipit perustuvat ihmisten tyhmyyden hyväksikäyttöön, eikä siinä tarvitse mitään valehdella. Toisaalta puhelinmyyjät eivät välttämättä tiedä, mitä asiakkaalle saa sanoa ja mitä ei, koska monissa paikoissa ei anneta kunnollista koulutusta.

Enemmän kuin puhelinmyyjien moraali, minua mietityttää puhelinmyyntifirmojen moraali. Luvataan kaikenlaista, mitä ei sitten välttämättä pidetäkään.

Itse en toimi enää puhelinmyyjänä, ja hyvä niin.”

Kalle, 23

”Toimin Saunalahden jälleenmyyjänä. Tehtäväni on myydä gsm-verkkoa käyttäviä kotipuhelimia.

En joudu valehtelemaan työssäni, mutta silti hieman kaunistelemaan totuutta. Kerron asiakkaalle, että puhelin toimii ihan samalla tavoin kuin lankapuhelin, vaikka se onkin langaton. Kauppoja ei yleensä synny, jos sanon, että puhelin oikeastaan toimii eri tekniikalla.

Mainitsen vasta puhelun lopussa, että kyseessä on sitten 12 kuukauden määräaikainen sopimus.

Tuotteella on kahden viikon peruutusoikeus. Kuluttuja kuitenkin saa tuotteen vasta pari kolme viikkoa tilauksen jälkeen eikä voi tällöin enää perua tilausta.”

Haastateltujen nimet on muutettu.

Teksti Anna-Rosa Polso