Puhelinmyyjät kertovat: ”Puhelinmyynti perustuu ihmisten tyhmyyden hyväksikäyttöön”

SK:n toimitus
Talous 29.10.2009 15:00

Puhelinmyynti on yksi vähiten arvostetuista töistä. Yhä useammat tilaavat markkinoinnin eston puhelimeensa. Mistä puhelinmyynnin huono maine johtuu?

Puhelinmyyjä Kuvan henkilö ei esiinny jutussa. Kuva Markku Ulander / Lehtikuva.

Työvoimatoimiston ja ilmaisjakelulehtien sivuja selailemalla paljastuu, että puhelinmyyjille on runsaasti töitä tarjolla. Koko maahan haetaan yli 60:tä myyntineuvottelijaa ja telemarkkinoijaa.

Puhelinmyyjäksi ei ole vaikea päästä. Monet haastattelussa käyneet aloittavat työt jo samana päivänä.

Uusi innokas puhelinmyyjä ajattelee kenties tienaavansa mukavat taskurahat istumalihaksia käyttämällä ja vähän puhelimessa lörpöttelemällä. Joskus näin käykin. Usein menestyminen on kuitenkin työn ja tuskan takana.

Rauhatonta raatamista

Myyntityö on henkisesti rankkaa. Puhelinmyyjän on kestettävä jatkuvaa torjutuksi tulemista. Itseensä ei saa ottaa. Puhelinmyyntityössä on usein provisiopalkkaus, joka on omiaan lisäämään myyjien paineita. Se, joka ei saa myytyä, saa potkut.

Puhelinmyyjiä palkataan usein yli tarpeen, koska harva jatkaa työtä paria kuukautta pidempään.

Moni myyjä saa totutella ahtaisiin ja meluisiin työtiloihin, rikkinäisiin kuulokkeisiin ja jo useamman kerran läpikäytyihin soittolistoihin. Työrauhasta ei ole tietoakaan, kun kymmenen myyjää yrittää samassa tilassa vakuuttaa kuluttajalle, miksi tämän on ehdottomasti tehtävä ostopäätös – nyt eikä kohta.

Kuluttajat karttavat

Suomen Postin vuonna 2003 teettämän tutkimuksen Paperilla vai sähköisesti mukaan 61 prosenttia kuluttajista ei voi tai halua ottaa vastaan myyntipuheluita. Puhelinmyynti koetaan epämiellyttävimpänä suoramarkkinoinnin muotona, kun taas sähköposti ja kirjeet miellyttävimpinä.

Kuluttajat karttavat puhelinmyyjiä, koska eivät luota näihin. Iltalehden heinäkuussa julkaistun artikkelin Puhelinmyynti kuriin! mukaan kuluttajat joutuvat yhä useammin harhaanjohtavan puhelinmyynnin kohteiksi.

Kuluttajille luvataan sellaistakin, mille ei todellisuudessa ole katetta. Artikkelin mukaan puhelinmyyjien pitäisi tuoda erityisen selvästi esiin kuluttajan kanssa tehtävän sopimuksen mahdollinen määräaikaisuus ja palvelun todellinen hinta.

Helppoa ei ole puhelinmyyjilläkään. Moni myyjä lopettaa työnsä yksinkertaisesti siksi, että on kyllästynyt vääristelemään totuutta.

Puhelinmyyjien kertomaa

Kaksi entistä ja yksi nykyinen puhelintyöntekijä kertovat työstään.

Aliisa, 22

”Työtehtäväni oli varata aikoja 4000 euroa maksavan imurin esittelyyn. Imurin hintaa ei saanut kertoa asiakkaalle missään vaiheessa. Oli sanottava, että minä olen pelkkä ajanvaraaja, mutta myyntiedustajamme tietävät hinnan.

Vaihtoehtoisesti saattoi kysymyksen kiertää sanomalla, että laitteen hinta riippuu siitä, mitä toimintoja siihen haluaa.

Esittelypuheessa meidän piti sanoa, että kävimme tuossa tuttavasi luona pesemässä hänelle matot ja sängyt. Kun asiakas kysyi, että ai kaikki matot ja sängyt, piti meidän vastata että ainakin yksi. Joiltain asiakkailta kuulin, että esittelijät olivat heillä puhdistaneet yhden maton puoliksi.

Meille annettiin ohjeeksi jatkaa suostuttelua vaikka asiakas ilmaisisi selkeästi, ettei halua esittelyä. Työnantajan mukaan kaikista useimmin laitteen ostavat ne, jotka sanovat aluksi ei.”

Henrik, 21

”En joutunut koskaan valehtelemaan paremman myynnin perässä. Jotain saattoi pikemminkin jäädä kertomatta, jos asiakas ei muistanut kysyä sitä. Ajan käyttäminen asiakaspalveluun olisi tuntunut turhalta, kun työstä ei kuitenkaan maksettu tuntipalkkaa. Tärkeintä oli saada kauppoja.

Puhelinmyynti, kuten myös pikavipit perustuvat ihmisten tyhmyyden hyväksikäyttöön, eikä siinä tarvitse mitään valehdella. Toisaalta puhelinmyyjät eivät välttämättä tiedä, mitä asiakkaalle saa sanoa ja mitä ei, koska monissa paikoissa ei anneta kunnollista koulutusta.

Enemmän kuin puhelinmyyjien moraali, minua mietityttää puhelinmyyntifirmojen moraali. Luvataan kaikenlaista, mitä ei sitten välttämättä pidetäkään.

Itse en toimi enää puhelinmyyjänä, ja hyvä niin.”

Kalle, 23

”Toimin Saunalahden jälleenmyyjänä. Tehtäväni on myydä gsm-verkkoa käyttäviä kotipuhelimia.

En joudu valehtelemaan työssäni, mutta silti hieman kaunistelemaan totuutta. Kerron asiakkaalle, että puhelin toimii ihan samalla tavoin kuin lankapuhelin, vaikka se onkin langaton. Kauppoja ei yleensä synny, jos sanon, että puhelin oikeastaan toimii eri tekniikalla.

Mainitsen vasta puhelun lopussa, että kyseessä on sitten 12 kuukauden määräaikainen sopimus.

Tuotteella on kahden viikon peruutusoikeus. Kuluttuja kuitenkin saa tuotteen vasta pari kolme viikkoa tilauksen jälkeen eikä voi tällöin enää perua tilausta.”

Haastateltujen nimet on muutettu.

Teksti Anna-Rosa Polso

Keskustelu

Niinhän nuo numerot ovatkin aina jostain kyselystä peräisin. Olet vaikka v.2001 asuntomessuilla osallistunut arvontaan ja saanut ilmaisen näytenumeron jostain lehdestä. Tämän perusteelle sinulle saatetaan nyt soittaa samasta ja tarjota jotain aivan toista lehteä

Naurettava provosoiva artikkeli. Onko jotain jäänyt hampaankoloon? Eikö itsellä myyntityö onnistunutkaan? Puhelinmyyntiyrityksillä on selkeät säännöt mitä saa sanoa ja mitä ei ja puhelut nauhoitetaan joten reklamaatiotapauksissa niistä selviää kumpi on oikeassa. SUOMEN LAKIA NOUDATETAAN. Jos ei, toiminta loppuu. Niin yksinkertaista. Puhelinmyynnin kautta saa yleensä tarjouksia mitä ei muissa tapauksissa saa ja asiakas selviää pienimmillä kuluilla ja vaivalla. Siten tuotteita myös menee kaupaksi jonka takia telemarkkinointi on hyvin kannattava ja reilu bisnes siinä missä muutkin. Voisiko tämmöisen höpöjournalistiikan jo pikkuhiljaa kitkeä tästä maasta.

”Koska numero oli minulle tuntematon soitin luonnollisesti takaisin.”

Hmmm. Itse nimenomaan en IKINÄ soita takaisin. Jos jollain on (oikeaa) asiaa, hän soittaa uudestaan.

Duunari
”Nuo luettelokauppiaat ei ymmärrä millään edes sitä, että heti aluksi kertoo johtoryhmän kieltäneen kaikkien yhteystietojen minkäänlaisen maksullisen ilmoittelun.”

Ei puhelinmyyjille kanssa kannata alkaa perustelemaan, miksi ei osta, ellei halua perustella. Paras tapa on todeta ”Emme tarvitse, hyvää päivänjatkoa” ja puhelin kiinni, sillä vastaus ”emme tarvi” vain innostaa myyjää luettelemaan ne 10 syytä, miksi juuri sinä tai yrityksesi oikeasti tarvitsettekin tätä.

Yritykseni alkutaipaleella tuli juteltua liian kauan puhelinmyyjien kanssa. Nykyään voin rupatella ja perustella rautalangasta vääntäen, miksi emme tarvitse jotain palvelua, mikäli minulla on aikaa ja se sattuu huvittamaan. Taantuman takiahan minulla aikaa yleensä on. Jos on kiire, tuo ”EMME TARVITSE HYVÄÄ PÄIVÄNJATKOA” on ehdottomasti paras tapa, koska se ei jätä myyjälle mitään, mihin tarttua.

PS ei kannata koskaan soittaa mihinkään numeroon takaisin. 90% todennäköisyydellä soittaja on puhelinmyyjä

Puhelin on tehokas keino saada ostava asiakas kiinni. Nyt kun kaikilla on puhelin mukana paljon helpompaa. Ostava asiakas löytyy muulloinkin kuin iltaisin.

Huonosti kirjoitettu tai ei, vetää lukijoita kuin häkä!

Perustin toiminimen sivutoimiseksi IT-hommia varten. Odottelin soittoa jostain rekisteristä josta tarkistavat tiedot tms. Sain useamman puhelun jossa kyseltiin tietoja ja lopuksi ilmoitettiin että joo tietojen lisääminen maksaakin sen ja sen verran että tämähän ok eikö je? Siinä piti olla kovin tarkka sanojensa kanssa ettei tullut vahingossa tilattua mitään tuollaista ja kusetukseltahan se tuntui kun puhelun luonne selvisi. Nykyään sanon suoraan kaikille myyjille jotka soittavat että ei kiinnosta, hyvää päivänjatkoa tai En osta mitään. Ovat puhelut vähentyneet dramaattisesti.

…joo, eiks se oo hieman väärin? veätystä, kusetusta, säätämistä, kynytystä… sitähän se tämä nykymaailman meno – mutta ilman jarruja mennään helvettiiin – turha on itteensä syyttää, kun katkeruus valtaa mielen.

”Esimies isolla teleoperaattorilla” ja ”Puuh”: Tämä oli hyvä artikkeli josta näkee hyvin miten raadollista huijausta puhelinmyynti on.

Joskus minulle soittaneet myyjät ovat syyllistyneet petokseen kirjattuaan minut tilaajaksi vaikka olen sanonut EI. Kerran on kännykkäliittymäkin tullut postissa kotiin jälkikäteen. Eipä vaan jaksa tuollaisista tapauksista lähteä tekemään rikosilmoitusta, vaikka varmaan pitäisi. Seuraavalla kerralla kun joku puhelinmyyjä soittaa, pitääkin nauhoittaa puhelu ja käydä poliisin juttusilla jos jotain väärinkäytöstä ilmenee (kuten varmasti tapahtuu). Tosin luultavasti poliisilla on parempaakin tekemistä kuin selvittää tuollaisia huijauksia.

Myös tuotteen hinnassa valehtelu on yleistä. Vähän aikaa sitten minulle kaupattiin Urheilulehteä vuodeksi 24 eurolla. Pidemmällä tonkimisella selvisi että kestotilaus maksetaan neljässä erässä, joista yksi on sen 24 euroa. Yhteensä hintaa siis noin 100 euroa. Rehellisyys GO!

Huhhuijaa, kylläpäs vaan kansaa terrorisoidaan oikein olan takaa. Ja kaikki markkinatalouden nimissä.

on puhelinmyyjälläkin, heittäkää soittokielto.fi päälle, niin voitte käydä tilaamassa lehtenne silloin, kun itse haluatte.

en kai ala maksamaan siitä 19,90 / vuosi, että pääsen ”turvaan” puhelinmyyjien häirinnältä, kun niille voi lyödä luurin korvaan. ei maksa mitään ja jää hyvä mieli. ei kai kusettajille tarvitse olla kohtelias?

Ite olen ollut mediapex oy:llä jo useamman vuoden, saan provikkapalkkaa noin 1400-2800€ kk. Mielestäni se on jo hyvä palkka työstä johon ei vaadita koulutusta. Ainakaan meidän toimistolla en ole urani aikana törmännyt minkäänlaiseen kusettamiseen. Kerromme asian hyvin selkeästi, tietenkin sillä tavalla että tarjottava tuote kuulostaa mahdollisimman edulliselta ja hyvältä ja sehän on kaiken markkinoinnin periaate. Me emme edes pysty valehtelemaan sillä tilaaja sitoutuu tilaamaan tuotteen vasta kun tilausvahvistus on saapunut ja asiakas voi tarkistaa siitä kaiken mitä puhelinmyyjä oli kertonut, jos myyjän tarjoama tuote ja tilausvahvistus ei täsmää tilauksen voi peruuttaa ja se lähtee myyjän palkasta pois. Huijareitakin voi toki löytyä, mutta minun urani aikana en ole semmoseen työssäni törmännyt ja jos asiakas antaa itse huijata itseään tilausvahvistusta lukematta, niin asiakas on silloin itsekkin täysi idiootti. Kuunnelkaa tarkasti mitä myyjä teille kertoo ja lukekaa se tilausvahvistus! Ja te jotka lyötte suoraan luuria myyjille te olette nössöjä, te ette uskalla kuunnella tarjousta sillä tiedätte olevanne ylipuhuttavissa. Monet jättää tarjouksen kokonaan väliin ja luulee siinä tehneensä järkevän päätöksen vaikka myytävä tuote olisikin semmoinen mikä kiinnostaa, kuunnelkaa ihmeessä ne tarjoukset loppuun ja ottakaa se tuote jos se teitä kiinnostaa, älkää olko pöljiä ei me teitä voida kusettaa,Puhelinmyyjiltä saa aina parhaimmat voimassa olevat tarjoukset eli jos olet lukijaihminen niin kuuntele ihmeessä tarjous loppuun. Ja te jotka haukutte puhelinmyyntiä huonoksi työksi jolla ei voi elättää itseään oman lyhyen työkokemuksen perusteella, niin pitäkää se turpanne kiinni, mitä työstä voi odottaa mihin ei saa mitään pitempiaikasta koulutusta, kaikki työ vaatii harjoittelua ja puhelinmyynti ei ole poikkeus. Jos olet kiinnostunut puhelinmyynnistä niin tule töihin ja älä jätä sitä siihen ensimmäiseen kuukauteen sillä siihen mennessä et ole oppinut työstä puoliakaan.

Olipa harvinaisen asenteellinen juttu eikä kyllä jäänyt epäselväksi toimittajan antipatiat myyjiä kohtaan. Olisi mukava tietää, että millähän rahalla maksetaan toimittajan palkka – niinpä – juuri sillä mainosmyyntirahalla, jota satavarmasti tehdään ainakin osittain puhelimessa. Jippii. Järjen riemuvoitto.

Olen ollut reilun kuukauden puhelinmyyjänä. En ole kokenut työtä henkisesti raskaaksi, koska vastuu työssä on olematon. Jos pahin uhka on se, ettei asiakas osta lehteä, niin en minä siitä jaksa stressaantua. Myöskään asiakkaan kritiikkiä ei kannata ottaa henkilökohtaisesti, koska kritiikki kohdistuu harvemmin minuun itseeni. Jos hänellä on huonoja kokemuksia meidän firmastamme, jostakin toisesta firmasta tai jostakin toisesta puhelinmyyjästä, niin silloin kritiikki ei edes kohdistu minuun itseeni. Valitettavasti tämäntyyppiset lehtijutut ruokkivat ennakkoluuloja, joiden pohjalta ihmiset saavat lisäpotkua olla ilkeitä meille puhelinmyyjille.
Suurempi ongelma on palkkausjärjestelmä sekä alan työsopimukset. Itse menin firmaan, jossa on takuupalkka. Se ei kuitenkaan ole suuri, ja varsinkin aloittelevien myyjien on hyvin vaikea päästä provisioille. Mielestäni 2010-luvun Suomessa ei saisi olla näin huonoja palkkoja, jos omillaan pitäisi tulla toimeen! Käteen jää verojen jälkeen arviolta 750 euroa kuussa. Stressaavana olen kokenut pomon suunnalta tulevat kehoitukset myydä enemmän tuotteita, vaikka hän ei ole löytänyt moitteita myyntipuheistani. Ikävintä on juuri työn sattumanvaraisuus. Eli jos koko päivän soittelee sellaisille, jotka eivät lehdestä tykkää, niin tuskin paraskaan myyntitykki myisi lehteä kaikille näille asiakkaille. Toki voisin olla paljon härskimpi, mutta en minä tahdo työkseni kiusata köyhiä, vanhoja ja/tai sairaita ihmisiä. Luulenpa, että moni älykäs ihminen turhautuu näin yksitoikkoiseen työhön. Lisäksi hyvin moni myyjä kärsii ääniongelmista, mutta siitä huolimatta ainakaan meidän firma ei tarjoa äänenkäyttöön liittyvää koulutusta. Siviilielämässäni opiskelen laulunopettajaksi, joten itse en ääniongelmista kärsi. Kivointa työssä on työkaverit, joiden ansiosta töihin on kiva mennä joka päivä.

Joo’o, ei se mitän helppoa hommaa ole. Jotkut sen taitaa ja sit heille voi olla kateellinen, kun ei ole tarvinnut kouluja käydä. Itselläni se on ollut vaikeata, koska olen 27v ja pitäisi yrittää vielä opiskella samalla. Koen, että minun pitäisi tehdä parempaa työtä.

Todella aliarvostettu työ se jokatapauksessa on ja koen sen tekemisen tietynlaisena nöyrtymisenä. Melkein, kun möisi persettään, eli tässä tapauksessa kunniaa. En kehtaa edes mennä sinne paras takki päälläni, vaikka muutaman kerran olen jo sen tehnytkin, kun on ollut pakko, ettei joudu soppalaan. Vihaan koko paksaa, mutta menen sinne taas uudestaan tiistaina koulutukseen, koska yritän ajaa itseni itsemurhan partaalle. Ehken mä sitä kuitenkaan tee, mutta ärsyttää vain, kun ei voi syyttää, kun itseään, eikä löydä vikaa. Joku siinä vain alkaa ahdistamaan jossain vaiheessa ja esimerkiksi vieressä olevan paperin repiminen tuntuu siltä, kun vietäisiin pala sielusta. Sama asia kynän naksuttelun kohdalla. Ehken mä sitten vain ole myyntiorientoitunut ja vituttaa, kun ei onnistu. Oma diagnoosini ei kyllä yhtään yllätä.

Ei se ole tyhmä kuka pyytää, vaan se joka..

Mutta tervetuloa ICT-allalle F2F myyntiin, jos luulette että se on kusettamista kun lähetetään Irmelille vuoden apulehdet hintaan 50€ kun se kuuli hieman väärin, niin se että laitetaan muutaman hengen firmalle, jolla menee hädin tuskin luottopäätös hyväksytyksi 100000€:n puhelinjärjestelmät sopivan pitkällä liisarilla ja laitteet hajoaa kahdessa vuodessa, jolloin tulee taas uusi hankinta eteen.. Noh, myyjälle riitti yksi asiakas vuoteen niin voi taas olla lämpimässä loppuvuoden.. Sellasita se elämä on, aina ei voi voittaa. Kunhan oppii virheistä, eikä märehdi menneissä.

ps. Itse en ole puhaltanut alalle keneltäkään kohtuuttomasti.

Olipahan muuten raju yleistys tämä juttu. Mielestäni olisi parempi käyttää aiemmin Mot ohjelmasta tuttua näkemystä ”Yksi mätä omena pilaa koko sadon”. Asiat voi hoitaa myös pitkäjänteisesti, siten että työntekijä viihtyy ja saa olla työssään rehellinen.

Suoramyynnissä on kyse samoista asioista kuin muillakin aloilla. Hyvä työntekijä pitää saada viihtymään ja pysymään motivoituneena vuodesta toiseen. Tarkoittaa sitä, että työilmapiiri ja -viihtyvyys ovat yksi työnantajan ykköstavoitteista. Sivusta seuranneena täältä löytyy mielestäni yksi alan parhaista esimerkeistä: http://www.fixille.fi

Pitkäjänteisesti alalla rehellisesti toimineita löytyy. Aika korjaa mädät omenat.