Pilkkominen uhkaa - Finnairille jäisi vain kaukoliikenne

Finnair
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Euroopan liikenne siirrettäisiin yhteisyritykselle, kumppania etsitään jo.

Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen esitteli yhtiönsä tuloksen Vantaalla 9. helmikuuta 2012. Samalla yhtiö ilmoitti aloittavansa keskustelut yhteistyökumppaneiden kanssa uuden yhteisyrityksen perustamiseksi Pohjoismaihin. Kuva Pekka Sakki / Lehtikuva.


Finnairin edessä on jo lähiviikkoina yhtiön lähes 90-vuotisen historian ehkä dramaattisin päätös: yhtiö ilmeisesti pilkotaan kahtia niin, että Finnairiin jää vain kaukoliikenne kun taas lyhyempien matkojen lennot siirretään joko kokonaan tai osittain ulkomaisen yhteistyökumppanin kanssa perustettavan yhteisyrityksen hoidettaviksi. Finnair voi olla tässä yhtiössä myös vähemmistöosakas.

Viime vuoden jälleen kerran tappiollista tulosta torstaina esitelleen toimitusjohtaja Mika Vehviläisen mukaan tälle pilkkomispäätökselle on vain yksi vaihtoehto: yhtiön on pystyttävä sopimaan henkilöstönsä kanssa ratkaisuista, jotka alentaisivat Finnairin Euroopan-liikenteen tuotantokustannukset halpalentoyhtiöiden tasolle tai lähelle sitä.

Tämä lienee toivoton yritys, joten jäljelle jää yhteisyritysvaihtoehto. Alustavat tunnustelut on Vehviläisen mukaan jo aloitettu, ja kiinnostus mahdollisten kumppanien keskuudessa on yllättänyt Vehviläisen itsensäkin. Finnairissa jopa kaavaillaan mahdollisten kumppaniehdokkaiden kilpailuttamista.

Tavoitteena on käynnistää jo ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä pohjoismaisittain merkittävä lentoyhtiö, jonka laivastossa olisi jopa 100 – 150 konetta. Finnairin väreissä lentää nyt 46 tämän kokoluokan konetta, mutta päätökset määrän leikkaamisesta yhdeksällä koneella on jo tehty. Ylivertaisesti suurin osa kaavaillun yhteisyrityksen konekalustosta tulisi siis muualta kuin Finnairin nykylaivastosta.

Vehviläinen ei vielä kerro, mikä lentoyhtiö kelpaisi Finnairin kumppaniksi. Sen sijaan hän kertoo joitakin, jotka eivät käy.

Perinteiset, Finnairin kaltaiset verkostoyhtiöt, kuten SAS tai Lufthansa, eivät tule kysymykseen. Ne kaikki ovat samassa asemassa kuin Finnair eli pyrkivät liian suurten tuotantokustannusten vuoksi kiivaasti eroon lyhyistä lennoistaan. “Ei kaksi elefanttia yhdistämällä saada aikaan yhtä tiikeriä”, Vehviläinen sanoo.

Odotettavissa on “julma pudotuspeli”

Kumppanin on oltava halpalentojen tuottamisen salat osaava uudenlainen yhtiö. Sellainen on nopeasti Suomessakin laajentuva ja kohtuullisesti kannattava Norwegian, jossa Finnair on jopa osakkaana. Se ei kuitenkaan käy Finnairin kumppaniksi missään tapauksessa. Norwegian moninkertaistaa valtavilla konekaupoillaan kapasiteettinsa Pohjoismaissa ja on Finnairin kilpailija “julmassa pudotuspelissä”, jota Vehviläinen ennakoi Pohjoismaiden lentomarkkinoille.

Toimitusjohtaja ei ennakoinut, millaisia henkilöstövaikutuksia yhtiön pilkkomisella olisi. Ne olisivat joka tapauksessa selvästi dramaattisempia kuin nyt käynnissä olevan, 140 miljoonan euron säästöihin tähtäävän ohjelman vaikutukset.

Suomalainen lentoliikenne olisi tällaisen muutoksen jälkeen kovin toisennäköinen verrattuna aiempaan tilanteeseen. Lähes kaikki lyhyet lennot ja kotimaan liikenne on siirretty brittiomisteisen Flyben kanssa tehtyyn yhteisyritykseen Flybe Nordiciin. Jos – tai ilmeisesti kun – uusi yhteisyritys syntyy, se hoitaa Euroopan liikenteen. Finnairille jäävät vain kaukolennot lähinnä Aasiaan viidellätoista laajarunkokoneella.

Viimeistään siinä vaiheessa uuteen harkintaan saattaa tulla myös yhtiön omistusrakenne. Valtio on yhä Finnairin enemmistöosakas ja lentoyhtiö on jopa määritelty valtion strategiseksi omistukseksi, josta ei hevin luovuta. Aika vaikeaa on kuitenkin ymmärtää, miksi kaupallinen lentoliikenne Suomesta Aasiaan olisi valtion erityisessä intressissä, saati sitten strateginen painopistealue.