Hallituksen puheenjohtaja: Finnairin tilanne on huolestuttava

Pekka Anttila
Talous 4.9.2009 11:05

Christoffer Taxell haastattelussa: Ilmailuala on on historiansa syvimmässä kriisissä.

Christoffer TaxellFinnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen luonnehti eroaan yhtiöstä hätähuudoksi. Miten vaikeana pidätte yhtiön tilannetta, Christoffer Taxell?

”Finnair on tehnyt tappiota jo jonkin aikaa ja tilanne on huolestuttava. On selvää, että tällaisella tappiovauhdilla tilanne ei voi jatkua kovin pitkään vahvasta taseesta huolimatta.”

Mitä on tehtävissä?

”Ilmailuala on historiansa syvimmässä kriisissä. Kyse ei ole vain suhdanteista johtuvasta kustannuskriisistä. Toimialalla tulee tapahtumaan suuria rakennemuutoksia yhtiöiden välillä ja niiden sisällä. Syy on hyvin selvä, kun katsoo millaisilla rakenteilla pystytään edes tekemään positiivista tulosta.”

Toimitusjohtaja Jukka Hienosen mukaan yhtiön lentäjät ovat osoittaneet neuvotteluissa työehtosopimuksesta suunnatonta ylimielisyyttä. Jos ristiriidat uhkaavat Finnairin kilpailukykyä ja jopa sen säilymistä hengissä, kenen pitäisi puuttua asiaan?

”Hallituksen tehtävänä ei ole käydä työehtosopimusneuvotteluja. Tässä tilanteessa on kuitenkin lähdettävä siitä, että kaikkien operatiivisia toimenpiteitä, työehtosopimuksia ja strategisia ratkaisuja koskevien päätösten pitää tähdätä siihen, että yhtiön toiminta muuttuu kannattavaksi, ja että Finnairin toiminnalle on jatkossa edellytyksiä.”

Jukka Hienosen mielestä ammattiliitoilla on korostuneen vahva asema Finnairissa. Liioitteleeko Hienonen?

”Me elämme globaalissa kilpailutilanteessa. Ei ole mahdollista, että millään yhtiöllä olisi hyvin toisentyyppisiä kustannusrakenteita kuin sen pahimmilla kilpailijoilla. Silloin ei pärjää. Kyse on paitsi tarjoamistamme palveluista myös työpaikoista. Saavutetuista eduista ei kannata pitää kiinni niin pitkään, että etuja ei kohta enää ole.”

Onko Finnairin yhdistyminen toisen yhtiön kanssa yksi vaihtoehdoista?

”On selvää, että rakenteita joudutaan muuttamaan sekä toimialalla että yhtiöiden sisällä. Tämä työ on jo käynnissä: esimerkiksi Finnairin tekniikassa tehtiin vakautussopimus, jossa huomioidaan toiminnan kannattavuus.”

Onko Finnairin Aasian-strategia vaarassa, mikäli epäterveitä rakenteita ei uudisteta?

”Kaikkien tappiota tekevien yhtiöiden on mietittävä strategioidensa toimivuutta. Nyt on kyse siitä, miten saadaan erittäin huolestuttava tilanne korjattua. Hallituksen tehtävä on kääntää kaikki mahdolliset kivet.”

Millaisia keinoja Finnairin hallituksella on vaikuttaa tilanteeseen?

”Hallitus vastaa kaikesta yhdessä toimitusjohtajan kanssa. On aivan selvää, että nykytilanteessa ei pärjätä vanhoilla tempuilla. Tämän vuoksi yhtiössä uudistettiin organisaatiorakennetta. Henkilöstötarve vähenee 200 henkilöllä.”

Pitäisikö valtion suurimpana omistajana puuttua valtionyhtiönsä toimintaan?

”Finnair on pörssiyhtiö, joka toimii omistussuhteista riippumatta pörssiyhtiön tavoin. Kaikki Finnairin omistajat edellyttävät hallitukselta, että yhtiön toiminta on niin kannattavaa kuin mahdollista.”

Voiko valtio vaatia Finnairin hallituksen vaihtamista?

”Omistajat päättävät hallituksesta koko ajan. Ylimääräisen yhtiökokouksen kutsuminen koolle hallituksen vaihtamiseksi on mahdollista.”

Kuinka vaikeaa on houkutella Finnairiin uusi raskaan sarjan toimitusjohtaja, kun neuvotteluvaikeudet ammattiryhmien kanssa nyt tunnetaan?

”Teen tämän asian eteen koko ajan töitä.”

Keitä on haastateltu?

”Luonnollisesti en kommentoi tätä.”

Kuva Kimmo Mäntylä / Lehtikuva

Keskustelu

Onkohan lentäjien koenukkumiskomitea hyväksynyt tämän lausunnon? Vain Finskissä voi olla tuollainen komitea.

… on kuule aivan normaali käytäntö eri lentoyhtiöissä…

Parhaaksi mahdolliseksi omistajaksi kehuttu vaatimaton valtio on suonut Taxellin mukaan kiinnostuneille oivvan mahdollisuuden kehitellä laajempia ”prospekteja”, ml. Kiina, joka on sikälikin kiinnostava paikka, että sielläkin ihan pikkuinen vähemmistö vaalii syvälle juurtuneita epäluulojaan suurta enemmistöä kohtaan.

Finnairiin tj. Jukka Hienonen tuli Stockmannilta jonka hallitusta johtaa -sattuma vaan?- samainen Taxell (totuuden nimessä sanottakoon että Taxell jääväsi itsensä Hienosta Finnairiin valittaessa )

Löytyisikö Finnairin hallituksesta uusia siivennkantajia? Naisellista Hanken-poweria kotilieden ääreltä siellä löytyy, sekä tietysti muutama muukin.

Finnairin tilanne ja tulevaisuus on aivan toivoton. Minkä ihmeen takia on pakko pitää kiinni kansallisen lentoyhtiön olemassaolosta. Kohta tulee aika, jolloin kansallisen puolustuslaitoksenkin olemassaolo muuttuu lähinnä hupaisaksi… ellei se sitä jo olekin. Kai sentään armeijan olemassaoloa katsotaan pitempään kuin pienen kilpailukyvyttömän kansallisen lentoyhtiön, jonka liiketaloudellinen perusta löytyy lähinnä Finnaviasta ( = entinen ilmailulaitos), joka kynsin hampain suojelee Finnairin etuja, lentomatkustajien kukkarolla.

Katsokaa päättäjät tulevaisuuteen, esimerkiksi vaihtamalla Finnairin hallitukseen ammattilaisia, joilla on oikeanlaista liiketalouden ymmärrystä. Taxell on menneisyyden mies, katsokaa vaikka Stockmannia, mihin tilaan yritys on saatu ? Ja hallitus sen kun katseella seuraa…….

Finnairin lentäjät ovat joutuneet asiattomaan ryöpytykseen osoittelevan yritysjohdon toiminnan seurauksena. Suomalaiset liikennelentäjät ovat eräs maailman vanhimmista alan ammattikunnista, joka on nauttinut vahvaa asemaa kansainvälisessä yhteisössä jo vuosikymmeniä. Lentäjät eivät pelkästään lennä koneita, vaan muodostavat asiantuntijaverkon, joka osallistuu koneiden valintaan, käyttöönottoon, operointiin ja koulutukseen sekä lentotoiminnan tarkastamiseen. Suomessa lähes kaikki liikenneilmailun asiantuntijuus on peräisin Finnairin liikennelentäjäjoukosta.

Finnair kilpailee globaalissa sarjassa. Sen lentäjät ovat kansallisesti arvokas pääoma, jonka hinta Finnairille on edullisempi kuin samassa luokassa toimivilla kilpailijoilla. Sama ilmiö toteutuu myös monilla muilla aloilla – Suomessa asiantuntijuudesta maksetaan kansainväistä tasoa heikommin. Tämä onkin kansantaloudellinen uhka. Henkilöinä lentäjät ovat osa suomalaista yhteiskuntaa, mutta ammattikuntana osa globaalia järjestelmää. Asiantuntijuuden tuoma kilpailuetu voidaan menettää menettämällä asiantuntijuus. Suomalaisen yhteiskunnan on keskityttävä menestymään kansainvälisessä kilpailussa juuri huippuosaamiseen nojautuen – myös liikenneilmailussa.

Finnairin kilpailukykyyn on etsittävä ratkaisua muualta kuin ulosliputtamalla asiantuntijuutta. Sama lääke pätee koko yhteiskuntamme tulevaisuuteen.

Finnairin sisäänpäin kasvanut mentaliteetti on hämmästyttävää tässä globaalissa ympäristössä.
Rakenteita olisi pitänyt muuttaa reippaalla kädellä heti 2000-luvulle siirryttäessä. Kilpailu on kovaa
ympärillä,mutta sokeus on vallannut.Titanic uppoaa hitaasti,mutta varmasti.Euroopassa oleillessani
pitkään näkymät avartavat.Maailma muuttuu.Yritysmaailmassa varsinkin.Suunnan muutoksia
on tehtävä koko ajan,ettei aja karille.Mukavuudestakin on tingittävä.Aikansa kutakin…Valitan.

Kansantaloustieteilijä kirjoitti harvinaisen vähän esillä ollutta asiaa. Itse olen hämmästellyt Finskin meininkiä; koska ennen yhteiskuntamme historiassa minkään yhtiön pääjohtaja on käyttänyt pääosan energiastaan omien porukoidensa mollaamiseen?

Muutoin yhtiön nykykriisi lienee suurelta osaltaan itse aiheutettua; muutama vuosi takaperin oli suunnaton uho siitä kuinka koko kalusto pannaan uusiksi kerralla – kyllä itseäni silloin hiukan yhtiön usko ikuisesti jatkuvaan nousuun ihmetytti, kun nyt tänä päivänä jo perusheikillekin alkaa olla selvää, että aina on taantuma oven takana. Etenkin lentoyhtiössä, joka ikäväkseen saa kohdata jokaisen laman kaikki negatiot ensimmäisenä, tulisi osata ennakoida, eikä heittäytyä arvailujen varassa tuhlaamaan koko kassaa ostamalla hyvänä aikana hinnoiteltuja koneita, hyvän ajan ylioptimististen tarpeiden mukaista määrää, ja vielä niin, että lasku erääntyy ostohetkestä muutaman vuoden päästä, jolloin se kuuluisa lama todennäköisesti on.

Ymmärtääkseni myös henkilöstö on alunpitäenkin ollut ottamassa talkoisiin osaa, eikös ne mollatut lentäjätkin tarjonneet jopa palkanalennuksia, mutta ei kelvannut johdolle.
Kokonaisuutena kun katsotaan suu vaahdossa omiaan haukkuneen Hienosen saldoa Finnairin peräsimessä, niin ei ihan oikeasti paljoa mairittele. Herra itse aloittaessaan pakotti emot lakkoon – rikkoi kuulemma sopimuksia ja SAK emojen takana – ja oli varmaan koko valtiossa ainoa, joka kuvitteli, ettei lakkoa voi tulla. Ja sitten kun se tuli, kävi syyttelemään kuinka emot hävittivät kymmeniä miljoonia. Kun siitä vielä jatkaa yrittämällä kääntää kaikki yhtiön osastot toisiaan vastaan haukkumalla ja panettelemalla selkien takana, ei uskottavuutta johtajana oikein ole.

No, sama meininki jatkuu; nyt kun herra on todennut itse aiheuttamansa vauriot fataaleiksi, hän häipyy savuavilta raunioilta, ja kehtaa vielä sättiä kaiken muiden syyksi.

Kyllä moisen toiminnan miehet olisi omalla toimialallani (ja uskoakseni kaikilla muillakin valtion kainalosta poissa toimivilta) poistettu vastuusta jo aikaisemmin, eli mahdollisesti jopa ajoissa.
Kyllä minä omistajana toivoisin jo laajempaa kriittistä Finskin hallituksen tarkastelua, sehän on kuulemma niin kovasti ollut Hienosen linjan tukena. Toki lentobisnes on aloista vaikeimpia, mutta sitä suuremmalla syyllä siellä jos missä pitää johtoon kiinnittää huomiota. Eikä ehkä luottaa vaatekauppiaan asiantuntemukseen niinkin monitahoisella alalla. Etenkin kun Vaatekauppias tekee kaikkensa karkoittaakseen alalla pitkään olleen asiatuntemuksen kabineteistaan. Ei se, että valtio omistaa ja nimittää tuo näkemystä oudosta alasta. No saas nähdä onko tämä yhtiön hallituksessa nyt opittu…

Olisi edes osakkeilla omakustannushinta, niin voisi myydä pois..