Hallituksen puheenjohtaja: Finnairin tilanne on huolestuttava

Talous 4.9.2009 11:05

Christoffer Taxell haastattelussa: Ilmailuala on on historiansa syvimmässä kriisissä.

Christoffer TaxellFinnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen luonnehti eroaan yhtiöstä hätähuudoksi. Miten vaikeana pidätte yhtiön tilannetta, Christoffer Taxell?

”Finnair on tehnyt tappiota jo jonkin aikaa ja tilanne on huolestuttava. On selvää, että tällaisella tappiovauhdilla tilanne ei voi jatkua kovin pitkään vahvasta taseesta huolimatta.”

Mitä on tehtävissä?

”Ilmailuala on historiansa syvimmässä kriisissä. Kyse ei ole vain suhdanteista johtuvasta kustannuskriisistä. Toimialalla tulee tapahtumaan suuria rakennemuutoksia yhtiöiden välillä ja niiden sisällä. Syy on hyvin selvä, kun katsoo millaisilla rakenteilla pystytään edes tekemään positiivista tulosta.”

Toimitusjohtaja Jukka Hienosen mukaan yhtiön lentäjät ovat osoittaneet neuvotteluissa työehtosopimuksesta suunnatonta ylimielisyyttä. Jos ristiriidat uhkaavat Finnairin kilpailukykyä ja jopa sen säilymistä hengissä, kenen pitäisi puuttua asiaan?

”Hallituksen tehtävänä ei ole käydä työehtosopimusneuvotteluja. Tässä tilanteessa on kuitenkin lähdettävä siitä, että kaikkien operatiivisia toimenpiteitä, työehtosopimuksia ja strategisia ratkaisuja koskevien päätösten pitää tähdätä siihen, että yhtiön toiminta muuttuu kannattavaksi, ja että Finnairin toiminnalle on jatkossa edellytyksiä.”

Jukka Hienosen mielestä ammattiliitoilla on korostuneen vahva asema Finnairissa. Liioitteleeko Hienonen?

”Me elämme globaalissa kilpailutilanteessa. Ei ole mahdollista, että millään yhtiöllä olisi hyvin toisentyyppisiä kustannusrakenteita kuin sen pahimmilla kilpailijoilla. Silloin ei pärjää. Kyse on paitsi tarjoamistamme palveluista myös työpaikoista. Saavutetuista eduista ei kannata pitää kiinni niin pitkään, että etuja ei kohta enää ole.”

Onko Finnairin yhdistyminen toisen yhtiön kanssa yksi vaihtoehdoista?

”On selvää, että rakenteita joudutaan muuttamaan sekä toimialalla että yhtiöiden sisällä. Tämä työ on jo käynnissä: esimerkiksi Finnairin tekniikassa tehtiin vakautussopimus, jossa huomioidaan toiminnan kannattavuus.”

Onko Finnairin Aasian-strategia vaarassa, mikäli epäterveitä rakenteita ei uudisteta?

”Kaikkien tappiota tekevien yhtiöiden on mietittävä strategioidensa toimivuutta. Nyt on kyse siitä, miten saadaan erittäin huolestuttava tilanne korjattua. Hallituksen tehtävä on kääntää kaikki mahdolliset kivet.”

Millaisia keinoja Finnairin hallituksella on vaikuttaa tilanteeseen?

”Hallitus vastaa kaikesta yhdessä toimitusjohtajan kanssa. On aivan selvää, että nykytilanteessa ei pärjätä vanhoilla tempuilla. Tämän vuoksi yhtiössä uudistettiin organisaatiorakennetta. Henkilöstötarve vähenee 200 henkilöllä.”

Pitäisikö valtion suurimpana omistajana puuttua valtionyhtiönsä toimintaan?

”Finnair on pörssiyhtiö, joka toimii omistussuhteista riippumatta pörssiyhtiön tavoin. Kaikki Finnairin omistajat edellyttävät hallitukselta, että yhtiön toiminta on niin kannattavaa kuin mahdollista.”

Voiko valtio vaatia Finnairin hallituksen vaihtamista?

”Omistajat päättävät hallituksesta koko ajan. Ylimääräisen yhtiökokouksen kutsuminen koolle hallituksen vaihtamiseksi on mahdollista.”

Kuinka vaikeaa on houkutella Finnairiin uusi raskaan sarjan toimitusjohtaja, kun neuvotteluvaikeudet ammattiryhmien kanssa nyt tunnetaan?

”Teen tämän asian eteen koko ajan töitä.”

Keitä on haastateltu?

”Luonnollisesti en kommentoi tätä.”

Kuva Kimmo Mäntylä / Lehtikuva

Tilaa SK:n uutiskirje

Ajankohtaisimmat ja puhuttelevimmat digisisällöt vastajauhettuna suoraan sähköpostiisi.