Finnair: Yli 300 saa lähteä, irtisanomiset silti pelättyä pienempiä

Talous 29.3.2011 13:42

Alihankintajärjestelyt pienentävät Finnairin tekniikan irtisanomistarvetta.

Finnair mielenosoitus Torstaina 24. maaliskuuta Finnairin tekniikan työntekijät marssivat ulos työpaikoiltaan ja sadat Ilmailualan unionin sekä ammattiliitto Pron jäsenet osoittivat mieltään Finnairin yhtiökokouksen yhteydessä Helsingin Messukeskuksen ulkopuolella. Kuva Hannu Lindroos.

Saksalaisen tilauslentoyhtiö Condorin Boeing 757 -matkustajakone lähti viime viikon lopulla Helsinki-Vantaalta takaisin kohti kotimaataan. Koneeseen oli tehty Finnairin tekniikassa suuri huolto- ja korjausoperaatio, jossa muun muassa asennettiin siiven kärkievät eli wingletit ja tehtiin iso matkustamon sisustusmodifikaatio.

Työntekijät seurasivat, kuinka kone tyhjä kone nousi ilmaan, kurvasi lennonjohdon luvalla takaisin ja teki matalan ylilennon Finnairin teknisen alueen ohi. Tunnelma oli käsinkosketeltavan haikea.

Condorin koneet eivät enää palaa huollettaviksi Vantaalle – eivätkä juuri muutkaan koneet. Tulevana torstaina päättyy yt-prosessi, jonka tuloksena ulkopuolisille asiakkaille tehtävät matkustajakoneiden suuret huoltotyöt lopetetaan ja sadat ammattimiehet saavat lähtöpassit Finnairista.

Lopullista vähennysmäärää ei Finnairista vielä haluta paljastaa. Kun yt-prosessi alkoi talvella, sen kerrottiin koskevan kaikkia 1 600:aa tekniikan työntekijää ja johtavan mahdollisesti jopa 450 työpaikan menetykseen.

Finnairin kahden tekniikkayhtiön johtaja ja samalla koko konsernin teknillinen johtaja Kimmo Soini ei halunnut tiistaina kertoa lopullista määrää. Tekeillä on kuitenkin ulkoistusjärjestely, joka antaa joukolle työntekijöitä mahdollisuuden jatkaa töitä toisen työnantajan palveluksessa. 450:n asemasta työpaikkojen määrä vähentynee jollakin 300:n ja 400:n väliin jäävällä luvulla.

Sekin on järisyttävä määrä 1 600 työntekijän yhteisössä. Torstaina 24. maaliskuuta kaikki Finnairin tekniikan työntekijät julkitoivat ahdistuksensa kuuden tunnin ulosmarssilla, jonka aikana sadat Ilmailualan unionin ja ammattiliitto Pron jäsenet osoittivat mieltään Finnairin yhtiökokouksen yhteydessä Helsingin Messukeskuksen ulkopuolella.

Vastalauseet perustuivat kahteen pääväittämään. Toisaalta vaadittiin valtio-omistajaa puuttumaan irtisanomisiin, jotka mielenosoittajien mielestä ovat valtio-omistajan edun vastaisia, koska ne lisäävät työttömyyttä. Toisaalta irtisanomiset kytkettiin kvartaalikapitalismiin ja yhtiön johdon palkitsemisjärjestelmiin.

Molemmat argumentit ammuttiin yhtiökokouksessa helposti alas. Finnair on ollut 22 vuotta pörssiyhtiö.

”Valtio-omistus ei saa vaikuttaa yhtiön toimintaan. Valtio on minun aikanani ollut hyvä omistaja. Valtiota on vaadittu subventoimaan työpaikkoja, mutta se on poissuljettu vaihtoehto. Pitää pikemminkin toimia niin, että Finnairin rooli pörssiyhtiönä korostuisi”, sanoi hallituksen puheenjohtajan tehtävät kahdeksan vuoden jälkeen jättänyt ministeri Christoffer Taxell.

Finnairin johdon palkitsemisjärjestelmä ei hänen mukaansa palkitse lyhytaikaista voitontavoittelua vaan etusijalla on ”yhtiön hengissäpysyminen”. Siitäkin Taxell sanoi olevansa huolissaan etenkin yhtiökokouspäivänä julkaistun tulosvaroituksen vuoksi. Japanin kriisi ja kallis polttoaine rokottavat nyt Finnairin kannattavuutta pelättyäkin pahemmin, ja tämäkin vuosi jää tulosvaroituksen mukaan tappiolliseksi.

Torstain kuuden tunnin ulosmarssi aiheutti muutamia myöhästymisiä Finnairin liikenteessä, mutta ei muuten juurikaan näkynyt ulospäin. Sen yhteydessä liitot vihjaisivat mahdollisiin uusiinkin toimiin, mutta sellaisista ei ainakaan Soinilla ollut tietoa.

Yhtiön toimitusjohtaja Mika Vehviläinen kuitenkin ennakoi yhtiökokousväelle tulevia tilanteita. ”Henkilöstömuutokset tulevat aiheuttamaan kipinöintiä ja hankaluuksia. Kiitän osakkeenomistajia kärsivällisyydestä”, Vehviläinen sanoi.

Jotakin on kuitenkin tällä rintamalla saatu aikaankin. Lyhyen lentäjälakon jälkeen toissa syksynä syntynyt sopimus toi Finnairille lentotyössä 13 prosentin yksikkösäästöt. Vähän pitempi matkustamohenkilökunnan lakko viime syksynä johti sopimukseen, jolla yhtiö säästää näissä töissä kahdeksan prosenttia.

”Silti meillä on yhä tuottavuusongelma ja joustavuutta pitää lisätä”, toimitusjohtaja sanoi. Se ei hevin onnistu ilman ”kipinöintiä”.

Aiheesta lisää
Finnairin ongelmat kasvavat – entistä tyhjemmät koneet lentävät entistä kalliimmilla kustannuksilla (Suomenkuvalehti.fi 17.3.2011)