Salaamisen taidetta: Ministeriö pelaa aikaa pitääkseen Bernerin liikennefirman rahalaskelmat piilossa

Kommentti: Ministeriö ei päästä yleisöä arvioimaan, kuinka realistiselle pohjalle Traffic Management Finlandin säästö- ja tienaamishaaveet on rakennettu.

Anne Berner
Teksti
Jari Hanska
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Selvitin keväällä Suomen Kuvalehden juttua varten edellisen liikenneministerin Anne Bernerin (kesk) liikkeelle laittamaa yhtiöittämishanketta.

Sen myötä Liikenneviraston aikaisemmin hoitamat liikenteenohjaus- ja hallintapalvelut lohkaistiin omaksi konsernikseen. Se nimettiin kansainvälisen mahtipontisesti Traffic Management Finlandiksi.

Uuden yhtiön olisi tarkoitus saada aikaan 40 miljoonan euron säästöt vuosien 2019–2022 aikana.

Jo yhtiön perustamisvaiheessa muun muassa valtiovarainministeriössä heräsi kysymyksiä säästötavoitteesta ja yhtiön hallinnointimallista. Suomen Kuvalehti uutisoi maaliskuussa 2019, että Berner oli nostanut yhtiön johtoon alan intressiyritysten pomoja.

Yhtiöittäminen on ollut muodikasta läpi 2000-luvun. Sekä valtio että kunnat ovat muuttaneet liikelaitoksiaan osakeyhtiöiksi.