Mikä mies on Timo Räty, AKT:n kovanaama lakkojen takana?

AKT
Teksti
Matti Simula
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
Timo Räty
Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT:n puheenjohtaja Timo Räty valtakunnansovittelijan toimistossa 1. maaliskuuta 2010. Kuva Pasi Autio / Str / Lehtikuva

Viikon aikana AKT on ollut mukana kahdessa lakossa. Maantieliikenteen lakko päättyi, satamien ahtaajalakko jatkuu.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton puheenjohtaja Timo Räty (sd) on lakkoherkkä ay-pamppu.

45-vuotias juristi poikkeaa monista 2000-luvun ay-johtajista. Hän hakee sopimukset yleensä tulisen riitelyn kautta. Neuvotteluratkaisu maistuu kovanaamalle hyvin harvoin.

Eräs huolinta-alan ay-aktiivi tapasi Rädyn viime syksynä. Hän kysyi puheenjohtajaltaan, onko edessä lakkoja: “Eiköhän jotakin pientä keksitä”, kuului vastaus.

Työnarkomaaniksi luonnehdittu mies ei pelaa pienillä panoksilla. AKT on “vauhdittanut” satamien ahtaajien neuvotteluja pitkin talvea useilla laittomilla lakoilla.

AKT hylkäsi maaliskuun 1. päivänä valtakunnansovittelija Esa Lonkan maantieliikenteeseen tekemän sovintoesityksen. Tilastokeskus julkisti samana päivänä, että Suomen kokonaistuotanto supistui viime vuonna 7,8 prosenttia.

Rädystä ei olisi vastuutonta vaarantaa lievästi elpyvää vientiä. “Ei meillä ole kohtuuttomia vaatimuksia” (SK 6/2010).

Jalan motorinen vamma on estänyt automiesten pomoa hankkimasta ajokorttia. Hän matkaa päivittäin bussilla kotikaupunkinsa Lahden ja Helsingin väliä.

Lue myös, mitä SK on aiemmin kirjoittanut Timo Rädystä, AKT:sta ja lakkoilusta: