Autot töpseliin

Suomi haluaa sähköautoilua Hangosta Nuorgamiin. Laki vauhdittaa latauspisteiden rakentamista taloyhtiöiden, kauppojen ja koulujen parkkipaikoille, kaikkialle. Mutta tukipolitiikkaa pidetään epäreiluna.

Haukilahdessa taloyhtiön latausasemissa teho on 22 kilowattia, pistoke on Type 2. Täyssähköauton akku latautuu täyteen yön aikana.
Haukilahdessa taloyhtiön latausasemissa teho on 22 kilowattia, pistoke on Type 2. Täyssähköauton akku latautuu täyteen yön aikana.

Laki sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta tuli voimaan marraskuussa 2020.

Uuteen rakennukseen tai laajasti remontoitavaan vanhaan kiinteistöön pitää asentaa sähköautojen latauspisteet tai latauspistevalmius, jos pysäköintipaikkoja on enemmän kuin neljä.

Alun perin ympäristöministeriö ajoi ympäristöministeri Krista Mikkosen (vihr) johdolla vielä tiukempaa lakia, mutta lain lausuntokierroksella kaupan ala, teollisuus, taloyhtiöt ja kunnat vastustivat ”ylimitoitettua” latauslakia. Rakennuksen omistajan olisi pitänyt järjestää asukkaalle mahdollisuus latauspisteeseen, jos tämä olisi halunnut ostaa itselleen sähköauton.

Uusi laki laimeni lausuntojen ja keskustan poliittisen vastuksen seurauksena, ja ministeri Mikkonenkin joutui taipumaan kompromissiin.

Sisältö