Blogit

Sisäpiiritietoa startup-maailmasta.

IT-osasto on muutoksen suurin jarru

Blogit Hupparihörhö 27.9.2016 10:46
Sami Kuusela
Kirjoittaja on toimittaja ja liikemies, jonka Hupparihörhö-yritys etsii startupeja suuryrityksille kumppaneiksi ja ostettavaksi.

Pohdintani suurten yritysten kipupisteistä jatkuu. Ainakin tämän postauksen verran.

Eilen murjoin digitalisaatio-evankelistoja, nyt on vuorossa IT-osastot.

Ollaan Huppiksessa tehty hommia lähes kaikkien suomalaisten isojen yritysten kanssa, perusteollisuudesta palvelusektoriin. Yrityksissä on tajuttu, että bisnestä pitää muuttaa ja tehdä digitaalisemmaksi. Mikä on hyvä.

Kaikki asiakkaamme tajuavat, että iso osa korporaatio-IT:stä on valtavan jäykkää. Käytännöt hidastavat päivittäistä työtä, käyttöliittymät saavat raivon valtaan ja käyttöoikeuksien anelu estää tuloksen tekemistä.

Vaikka IT-osastoja tarvitaan pitämään yllä jykeviä perusjärjestelmiä, aivan liian monessa firmassa IT-osastosta on tullut muutoksen suurin jarru.

Vai mitä pitäisi ajatella siitä, kun kaikki uudet ja ihanat applikaatiot ja palvelut kielletään, koska IT vetoaa tietoturvaan? Kun IT-osasto kieltää esimerkiksi WhatsAppin, Skypen, Dropboxin tai Google-dokumenttien käytön, se vaikeuttaa tuhansien ihmisten työtä. Vaikka samaan aikaan yritysten ihmiset lähettelevät luottamukselliset dokumenttinsa suojaamattomilla sähköposteilla, mikä on tietoturvariskinä jättimäinen verrattuna vaikkapa Dropboxiin.

Onko esimerkiksi Googlen dokumenttien käyttö oikeasti vaarallista yritykselle? Eikö se itseasiassa ole turvallisempaa kuin IT-toimittajien räätälöityihin virityksiin luottaminen? Onhan Googlella valtava maine- ja bisnesriski, jos häkkerit onnistuvat murtautumaan asiakkaiden tiedostoihin. Siksi se palkkaa maailman parhaat valkohatut taistelemaan pahiksia vastaan.

Olen yrittänyt ymmärtää joidenkin IT-osastojen kaiken kieltämisen kulttuuria. Kuinka ne kehtaavat vaikeuttaa ihmisten töitä ja riistää näin rahaa yrityksen bisnekseltä?

Yksi syy lienee taistelu vallasta. Kun perinteisen ATK-väen merkitys vähenee pilvipalveluiden ja helppokäyttöisten applikaatioiden yleistymisen myötä, saattaa jopa huomaamattaan suojella työpaikkaansa vetoamalla tietoturvaan tai teknologisten järjestelmien yksityiskohdista johtuviin ongelmiin. Vaikka IT-osastojen jos joidenkin pitäisi olla muun bisneksen palvelijoita.

Ei se itsensä disruptoiminen mitään herkkua ole.