RAY:n pelien tuotosta kolmannes tulee ongelmapelaajilta

RAY puolustaa mainoksiaan – Poliisihallitus on huomauttanut niistä useasti.

peliriippuvuus
Teksti
Mikko Niemelä
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Raha-automaattiyhdistys on kasvattanut miljoonilla euroilla mainosbudjettiaan kolmen viime vuoden aikana. Samaan aikaan, kun RAY on lisännyt näkyvyyttään, on se saanut huomautuksia arpajaislain rikkomuksista.

Suomen Kuvalehti kertoi, että muutaman viime vuoden aikana RAY:n mainontaa valvova Poliisihallitus on huomautellut useita kertoja peliyhtiötä arpajaislain noudattamisesta.

RAY on mainostanut pelejä muun muassa luomalla mielikuvia ”kolikkopeleistä” (esimerkiksi Kulta-Jaska ja Tuplapotti), jotka luokitellaan punaisiksi peleiksi, eikä niitä saa mainostaa. Peleistä saa antaa vain informatiivisia tietoja.

RAY on vaitonainen markkinointiin liittyvistä epäselvyyksistä. RAY:n johto vastasi SK:n esittämiin kysymyksiin sähköpostitse. Vastauksessa ei ole yksilöity vastaajaa tai vastaajia.

”RAY on tulkinnut punaisiin peleihin liittyvän markkinointiviestinnän toteutukset selkeästi sallittuna”, RAY:n vastauksessa todetaan.