Kurirehtori Andersson: Alppilan opettaja hermostui väärällä tavalla

koulu
Teksti
Sanna Sevänen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Sastamalassa sijaitsevan Sylvään koulun rehtori Jari Andersson on tullut julkisuudessa tutuksi kovasta kurinpidostaan. Hänestä Helsingin Alppilan koululla tapahtunut välikohtaus näyttää videon perusteella rajulta.

“Opettaja on hermostunut merkittävästi, väärällä tavalla ja tehnyt ääriliikkeen. Hänen ei olisi pitänyt tuuppia eikä käyttää tilanteessa voimaa”, Andersson arvioi.

Andersson itse sai viime elokuussa apulaisoikeuskanslerilta huomautuksen Sylvään koulun jälki-istuntokäytännöistä ja pukeutumissäännöistä.

Hän ehdottaa, että opettaja voi tarvittaessa kutsua apuvoimia häiritsevän oppilaan poistamiseen. Kun tilanteessa on mukana useampi aikuinen, oppilaan tuntema paine kasvaa ja hän luultavasti tottelee.

“Tämä on tietysti vähän besserwisseröintiä, kun en tunne tilannetta.”

Irtisanomista hän pitää kuitenkin liioiteltuna seurauksena. Lievempinä toimina rehtorilla on mahdollisuus ottaa opettaja puhutteluun tai antaa kirjallinen huomautus tai varoitus.

“Meidän koulussamme tilanne ei olisi johtanut irtisanomiseen. Olisin keskustellut asiasta opettajan ja oppilaan kanssa. Lisäksi olisi järjestetty yhteinen kohtaaminen oppilaan perheen kanssa.”

“Opettajien työtä varjostaa pelko työn menettämisestä”

Opetusalan ammattiliitto OAJ on toivonut, että irtisanominen perutaan ja kertonut vievänsä asian tarvittaessa hallinto-oikeuteen.

Andersson pelkää, että jos irtisanominen jää voimaan, opettajien työtä varjostaa jatkossa pelko työn menettämistä.

“Kenties opettajat, jotka ovat tähänkin asti olleet varovaisia varmistelijoita, eivät jatkossa enää uskalla puuttua mihinkään.”

Koulukuri ja siihen liittyvät säännöt ovat viime aikoina nousseet julkisuudessa toistuvasti esiin. Jari Andersson uskoo, että jatkuva keskustelu kertoo rajojen etsimisestä. Alppilan tapauksella voi lopulta olla laajempaa yhteiskunnallista merkitystä.

“Ennakkotapaukselle on tarvetta, mutta oikeudesta voi tulla yllättävä ratkaisu.”

Opetus- ja kulttuuriministeriössä työskennellään parhaillaan perusopetuslain uudistuksen parissa. Andersson toivoo, että tämän hetken kohu nopeuttaa lainsäädäntöprosessia.

“Lakiuudistukselle on sosiaalinen tilaus.”