Tutkijat, viestintä ja viitseliäisyys

” Näin Twitteristä, että tutkit tätä”, voi toimittaja tänä päivänä aloittaa yhteydenottonsa.

Profiilikuva
Kirjoittaja on poliittiseen viestintään erikoistunut dosentti ja Innovation and Entrepreneurship InnoLab -tutkimusalustan johtaja Vaasan yliopistossa.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

”Turun yliopisto kunnostautuu viestintävertailussa”, kerrottiin Suomen Tiedetoimittajain liiton sivulla tuoreen selvityksen tuloksista. Selvityksessä oli vertailtu Suomen yliopistojen tutkimustulosviestintää vuodelta 2016.

Keskeinen kysymys oli, kuinka hyvin yliopistot pystyvät kertomaan tutkimuksen tuloksista suurelle yleisölle. Tätä mitattiin keräämällä suomenkieliset osumat eri medioiden verkkosivuilta.

Määrällisesti eniten osumia sai Helsingin yliopisto, eikä ihme, tuottaahan se eniten tutkimusta. Kun näkyvyys suhteutettiin yliopiston kokoon, kärkipaikan otti Turun yliopisto.

Selvityksessä arveltiin, että tuloksia selittävät yliopiston viestintäyksikön aktiivisuus ja esimerkiksi paikallisen median tiedeuutismyönteisyys. Uskon tämän pitävän pääpiirteissään paikkansa.

Kiinnittäisin kuitenkin huomiota myös tutkijoiden omaan aktiivisuuteen.