Taistelu Twitteristä

Profiilikuva
Kirjoittaja on poliittiseen viestintään erikoistunut dosentti ja Innovation and Entrepreneurship InnoLab -tutkimusalustan johtaja Vaasan yliopistossa.

Millaista jälkeä syntyy, kun kampanjoinnista kiinnostunut tutkija liittyy puolueeseen, asettuu ehdokkaaksi ja kirjoittaa kokemuksistaan kirjan?

Brittitutkija Anthony Ridge-Newman valitsi ajankohtaisen tutkimusaiheen, mutta melko harvinaisen metodin. Hän halusi selvittää sosiaalisen median omaksumista ja käyttöä Britannian poliittisessa kampanjaviestinnässä ja valitsi etnografisen otteen.

Puolueet voivat olla tutkijalle hankala tutkimuskohde, sillä puolueväen epäluulo ja pyrkimys varjella puolueensa mainetta rajoittavat saatavilla olevaa tietoa. Britannian konservatiivipuolueeseen liittyneen ja puolueen ehdokkaana vuoden 2010 parlamenttivaaleissa olleen Ridge-Newmanin valitsema osallistuva metodi kuitenkin tarjosi väylän puolueen sisäiseen tietoon.

Hänen herkullinen, vuosiin 2005–2014 keskittyvä teoksensa Cameron’s Conservatives and the Internet: Change, Culture and Cyber Toryism (Palgrave) julkaistiin viime marraskuussa.

Konservatiivipuolue oli Ridge-Newmanille poliittisten sympatioiden vuoksi luonteva tutkimuskohde. Toisaalta juuri konservatiivit ovat Britanniassa olleet edelläkävijöitä sosiaalisen median käytössä ja digitaalisten teknologioiden omaksumisessa. Puolueen jäsenyys avasi tutkijalle ovia, mutta edellytti samalla erityistä itsekriittisyyttä.