Sopivatko TPS:n kalsarit urheilutoimittajalle? - "Ei pidä mennä samaan veneeseen soutamaan"

Urheilutoimittajat ovat aiempaa koulutetumpia ja fanittaminen journalismin lähtökohtana on jäänyt taka-alalle.

Profiilikuva
Blogit Vuorikoski
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.

Istuin Mediapenkkiin Urheilutoimittajain liiton puheenjohtajan, tietokirjailija Kalle Virtapohjan ja erilaisia mediatöitä urheilun parissa tekevän Petteri Sihvosen kanssa.

Olin vahingossa valinnut sekä ajankohdan että paikan eli Eläintarhankentän dramaturgisesti nappiin. Samana päivänä 13. kesäkuuta tuli kuluneeksi 121 vuotta juoksijasuuruus Paavo Nurmen syntymästä ja kuten Virtapohja kertoo ohjelmassa, helsinkiläiskenttä oli Nurmelle erityisen merkityksellinen. 

Historia on hyvä konteksti puheelle urheilujournalismista. Sitä leimaa muutos. Ala on ammattimaistunut, samalla henkilöbrändit ovat tulleet tärkeiksi. Nimi on enne myös urheilujournalismin otsikossa.

Ärhäkän riidanhaastajan maineen urheilun parissa saanut Sihvonen kertoo lähteneensä tekemään itsestään 2000-luvun alkupuolella tietoisesti brändiä. Jääkiekkojournalismi ärsytti. Jutuissa pyörittiin hänen mielestään pelaajien, ei pelin ympärillä.