Viiltoja yhteiskunnan kuumiin puheenaiheisiin. Politiikkaa, taloutta, journalismia.

Maalittaako media natsiaatteesta innostuneen kauppiaan kumppaneita?

Salla Vuorikoski
Blogit Vuorikoski 22.10.2017 20:57
Helsingin Sanomat kirjoitti tänään 22. lokakuuta ylivieskalaisesta yrittäjästä Juha Kärkkäisestä ja hänen siteistään uusnatseihin. Kärkkäinen on lähes 200 miljoonan euron liikevaihtoa pyörittävän tavarataloketjun omistaja. Kärkkäisen natsi-intoilu ei sinänsä ole uutinen: hänet tuomittiin vuonna 2014...

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Salla Vuorikoski

Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.

Keskustelu

Media ei maalista Kärkkäistä tai sen yhteistyökumppaneita. Jos maalittamistermiä käytetään tässä yhteydessä, niin kaikki journalismi on silloin maalittamista. Keskustan, kokoomuksen tai poliitikkojen ja näiden yhteistyökumppaneiden mainitseminenkin olisi tällöin maalittamista.

Hesari ja SK ovat tehneet hyvää ja tutkivaa journalismia, jota jatketaan siitä huolimatta, että jotkin tahot yrittävät jälleen kerran kääntää keskustelun pois itse aiheesta. Tämä vastatoimista on tyypillistä em. tahoille ja on muodostunut heidän toimintatavakseen. Hyvä Salla, että nostit tämän esille.

Hyvä näkökulma. Tällä perusteellahan voisi jopa todeta, että kauppiaaseen verrattuna journalistin yksityisyydensuojan on oltava alhaisempi. Aika moni journalisti neutraalin kertomisen asemesta tuo julki selkeästi poliittista kantaansa. Tällöin voi olla aiheellista tuoda esimerkiksi ediin näiden henkilöiden saamia tuomioita. Tuotiinhan tässäkin esiin kauppiaan saama tuomio.

Journalistin yksityisyydensuoja on ns. tavallista ihmistä alhaisempi. Toisin sanoen, toimittajan saaman rikostuomioon esiin tuominen tai uutisoiminen voi olla täysin perusteltua. Harkintaan vaikuttaa teon ohella tietenkin muun muassa se, millaista toimittajan työtä henkilö tekee (paikallislehden lemmikkipalstan pitäjä vrs. suuren lehden rikostoimittaja) Kauppiaan osalta harkinnassa otetaan myös huomioon hänen valta-asemansa, kuten tuossa blogissani kirjoitin.

Ongelman ydin on siinä, että J.Kärkkäinen Oy:n boikoteinti vahingoittaa asiakskuntaa eikä juuri lainkaan kauppaketjun omistajaa tai niitä poliittisia liikkeitä, joita hän tukee.

Kärkkäinen -tavaratalot tuottavat asiakkailleen lisäarvoa, tuotteita ja palvelua, joita muut kilpailevat kaupat eivät ole kyenneet tarjoamaan. Tuotevalikoima laajuudeltaan, laadullisesti ja hintakilpailukyvyltään poikkeaa suurten formaatilla toimivien ketjujen hinta differentioinnista ja suunnitelmallisesta valikoiman niukkuudesta. Jos J.Kärkkäinen Oy ei olisi tietoisesti tunkeutunut markkinarakoon, tarjonta ja samalla asiakkaiden hyvinvointi olisi huonompi, sillä muiden toimijoiden strategiaan ei vastaava toiminta malli istu.

Toisinsanoen: J.Kärkkäisen boikotti on vain ja ainoastaan kilpailevien kauppaketjujen etu. Politiikkaan sillä ei vaikuteta.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Näitä luetaan juuri nyt