Blogit

Tutkija Antti Ronkainen seuraa maailmantalouden murrosta.

R&A: Saatana kertoo, kuinka liberaali Amerikka on epäonnistunut

Blogit Vallan mahotonta! 18.9.2019 10:00
Antti Ronkainen
Antti Ronkainen - avatar
Kirjoittaja on poliittisen talouden väitöskirjatutkija Helsingin yliopistolla.

”Saatana on tyranniaa vastaan nousseen kapinan symboli ja ruumiillistuma”, vuonna 2013 perustetun Saatanan temppelin perustaja Lucien Greaves sanoo.

Kun Anton Szandor LaVeyn perusti 1960-luvulla okkultistisen Saatanan kirkon, Saatanan temppeli on uudelleenmäärittänyt satanismin poliittiseksi instrumentiksi Yhdysvaltojen kulttuurisotiin. Penny Lanen dokumentti Hail Satan? on suositeltavaa katsottavaa identiteettipolitiikasta ja trollauksesta kiinnostuneille.

Saatanan temppelin toimintaperiaate on yksinkertainen – se käyttää vähemmistöuskonnoille kuuluvia oikeuksia vastustaakseen Yhdysvaltain ja kristinuskon liian läheiseksi katsottuja välejä. Vaikka Yhdysvaltojen pitäisi taata uskontojen vapaus, kylmän sodan aikana kongressi sääti, että In God We Trust on Yhdysvaltain virallinen motto ja että präntti tulee painaa kolikoihin ja seteleihin.

Greavesin elämäntyö on saada Baphomethin patsas kymmenen käskyn viereen osavaltioiden hallinnollisille alueille. Vuonna 2019 Saatanan temppeli sai virallisesti uskonnon statuksen ja siten myös verovapauden.

Saatanan temppelin ajatus on viehättävä. Siinä identifioidutaan Saatanaan erittäin konservatiivisessa ympäristössä ja katsotaan mitä tapahtuu. Saatanan temppeli alkoikin anarkistisena situationismina ja rienaamisena. Saatananpalvojat esimerkiksi järjestivät äärimmäisen homovastaisen baptistisaarnaaja Fred Phelpsin äidin haudalla homoseksuaalisia rituaaleja, jossa he ”paransivat” kuolleita heteroseksuaalisuudesta.

Liikkeen paisuessa mukaan on tullut ympäristönsuojelua, roskien keräämistä, trans-ihmisten oikeuksien ajamista, aborttioikeuden puolustamista ja ennen kaikkea julkisia situationistisia projekteja. Vaikka temppelin perustajat eivät välttämättä ajatelleet perustavansa uskontoa, mukana on myös paljon uskonnollista porukkaa ja joidenkin mielestä varmaankin epäilyttävää messutoimintaa. Ennen kaikkea dokumentti osoittaa, miten paljon Yhdysvalloissa on kristinuskon traumatisoimia ihmisiä.

Samalla dokumentti näyttää hauskasti, miten satanismi muuttuu liberaaliksi aktivismiksi, joka tuo esiin Yhdysvaltain median ja oikeusjärjestelmän konservatiivisuuden. Kuten eräs temppelin aktiivi kertoo, ateismi on tylsää, sillä ateismilla ei ole historiaa, etiikkaa, eikä yhteisöä. Toinen saatananpalvoja kertoo dokumentissa, että satanismi ei ehkä anna elämälle tarkoitusta, mutta tekee siitä ainakin mielenkiintoisemman.

Satanismi osoittaa, miten liberalismi Amerikassa on epäonnistunut.

Toisaalta Saatanan suosion kasvaessa itse temppeli on menettänyt osan situationistisesta anarkiasta, kun temppelille on jouduttu luomaan keskushallinto ja sääntöjä. Eräs temppelistä eronnut aktiivi kertoo, miten Greavesin mielipiteet ovat alkaneet muuttua temppelin virallisiksi kannoiksi.

Lisäksi Greaves on sananvapauden ihanteen seurauksena päätynyt tukemaan InfoWarsin Alex Jonesin ja alt-rightin Milo Yiannopouoloksen kaltaisia hahmoja. Tällä hetkellä temppeli on haastanut Twitterin oikeuteen. Dokumentissa kuvataan Lucien Greavesiä ja muutamaa muuta aktiivia, mutta valitettavasti dokumentissa ei käsitellä Saatanan temppelin sisäisiä poliittisia jännitteitä.

Jos Greaves sais joskus patsaansa hallintoalueelle, temppeli voitaisiin lakkauttaa. Amerikka ei ole kuitenkaan siihen vielä valmis pitkään aikaan. Toisaalta Saatanan temppeli voi ajautua osana kulttuurisotia kannattamaan niitä asioita, joita vastustamaan se perustettiin.

Ave Satanas?

Hail Satan? esitetään Rakkautta & anarkiaa -elokuvafestivaaleilla 26.9., 22.9. ja 29.9. Rakkautta ja anarkiaa alkaa huomenna torstaina ja kestää ensi viikon sunnuntaihin.