Mustanmeren riskibisnes

Ukrainalaisviljan vientisopimus ei ole Venäjältä hyvän tahdon ele, vaan uusi strateginen työkalu sodassa.

ulkomaat
Teksti
Hannu Pesonen

Venäjä, Ukraina, Turkki ja YK solmivat 22. heinäkuuta Istanbulissa sopimuksen, jonka pitäisi turvata ukrainalaisviljan vientikuljetukset Venäjän saartamista Mustanmeren satamista. Sopimus takaa, ettei Venäjä hyökkää ukrainalaisviljaa kuljettavia aluksia eikä Ukrainan kolmea tärkeintä Mustanmeren vientisatamaa Odessaa, Tšornomorskia ja Južnea vastaan. Venäjä on saartanut satamia yli viisi kuukautta.

Satamissa lojuu 25 miljoonaa tonnia viljaa, jonka pääsyn estäminen maailmanmarkkinoille on jo aiheuttanut vaikean ruokakriisin eri puolilla Lähi-itää ja Afrikkaa.

Varasto vastaa yli tuhatta laivalastillista, mutta Mustalle­merelle ei odoteta pikaista rahtialusruuhkaa. Riskit ovat yhä suuria. Presidentti Vladimir Putinin hallinnon aidosta halusta noudattaa sopimusta ei ole takeita. Venäjä iski ohjuksilla Odessan satamaan vain 12 tunnin kuluttua sopimuksen synnystä.

Iskua seurasi pian toinen.