Vähemmän likaista

Lentoala investoi miljardeja biokerosiiniin, sähkökoneisiin ja vetyyn. Eri mittaisille matkoille tarvitaan eri ratkaisut.

ilmastonmuutos
Teksti
Anna Tommola

Sataprosenttisesti uusiutuvalla polttoaineella on teknisesti mahdollista ja turvallista lentää. Tämä on havaittu yhteishankkeessa, jossa ovat mukana Neste, Airbus, Rolls-Royce sekä saksalainen tutkimuskeskus DLR.

Ne ovat puolentoista vuoden ajan tutkineet, miten biokerosiinilla lentäminen sujuu ja mitä se merkitsee ilmastolle. Koelennoilla käytettiin ensi kertaa biokerosiinia koneen molemmissa moottoreissa samalla, kun perässä lentävä mittauskone tarkkaili päästöjä.

Alustavat tiedot ovat lupaavia. Kerosiinin korvaaminen uusiutuvilla leikkaa hiilidioksidipäästöjä 80 prosenttia.

Lisäksi biokerosiinista syntyy vähemmän hiukkaspäästöjä, mikä pienentää koneen jälkeensä jättämiä tiivistymisva­noja, Nesteen uusiutuvien len­to­polttoaineiden Aasian myyntijohtaja Sami Jauhiainen sanoo. Keinotekoisia pilviä muodostavat tiivistymisvanat ovat suuri osa lentämisen ilmastokuormaa.