
Yhtiö valvoi itse itseään – Kriisi romahdutti USA:n ilmailuhallinnon maineen, voi vaikuttaa myös Suomen hävittäjähankintaan
Yhteensä 346 ihmisen hengen vieneet onnettomuudet johtivat siihen, että kaikkien maiden viranomaiset kielsivät lennot MAX-koneilla.
Boeing 737 MAX -koneilla lentävien yhtiöiden pilotit olivat keväällä ihmeissään. Heidän koneensa pantiin lentokieltoon, koska niiden ohjausautomatiikan uusi ominaisuus oli myötävaikuttanut kahteen tuhoisaan onnettomuuteen. Kukaan ei ollut kertonut heille tästä ominaisuudesta, joka tunnetaan lyhenteellä MCAS.
Nyt on käynyt ilmi, ettei kukaan ollut kertonut sen yksityiskohtia myöskään MAX-koneen tyyppihyväksynnästä vastanneelle viranomaiselle, Yhdysvaltain ilmailuhallinnolle FAA:lle.
The New York Times kertoo laajassa artikkelissaan, että ilmailuhallinnon asiantuntijat pääsivät jyvälle MCAS-järjestelmästä vasta ensimmäisen, viime syksynä Indonesiassa Lion Air -lentoyhtiölle tapahtuneen tuhoisan onnettomuuden jälkeen.
Tämä ei sinänsä ollut yllättävää, sillä lentokelpoisuuden valvojaviranomainen oli siirtänyt valvontatehtävänsä suureksi osaksi valmistajan eli Boeingin itsensä kontolle. MAX piti saada markkinoille nopeasti, joten tyyppihyväksymisprosessin tahdin sanelivat Boeingin kiireet.
Työn tekivät Boeingin insinöörit. Lehden lähteen mukaan viime vuoteen mennessä 96 prosenttia tyyppihyväksymisprosessista oli siirretty viranomaiselta Boeingin itsensä tehtäväksi.