Yhdeksän EU-maata haluaa määrätä polttomoottoriautoille viimeisen käyttöpäivän – Saksa haraa vastaan

Yhdeksikkö uskoo, että selkeä takaraja kannustaisi autoteollisuutta innovaatioihin. Viisi EU-maata on jo päättänyt polttomoottoriautojen myynnin lopettamisesta.

autot
Teksti
Mika Horelli

Yhdeksän EU-maata vaatii unionia määräämään päivämäärän, jonka jälkeen polttomoottoriautojen myynti tai käyttö EU:n alueella ei olisi enää sallittua. Alankomaiden ja Tanskan tekemän aloitteen ovat allekirjoittaneet Itävalta, Belgia, Kreikka, Irlanti, Liettua, Luxemburg ja Malta.

Maiden mukaan EU ei tule saavuttamaan ilmastotavoitettaan ilman sitovaa päivämäärää. Unioni tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2050 mennessä. Tämä edellyttää EU-komission laskelmien mukaan liikenteen päästöjen vähentämistä 90 prosentilla vuoden 1990 tasoon verrattuna. Vuonna 2018 liikenteen päästöt EU-alueella olivat 28 prosenttia vuoden 1990 tason yläpuolella.

Takarajaa vaativat maat uskovat, että selkeä päivämäärä pakottaisi autoteollisuuden nopeuttamaan uuden teknologian kehittämistä ja käyttöönottoa. Maat eivät ota kantaa siihen, mikä päivämäärän tulisi olla, vaan vaativat ainoastaan sellaisen säätämistä.

Lisäksi pitäisi päättää merkitseekö takaraja vain uusien polttomoottoriautojen myyntikieltoa vai bensiini- tai dieselkäyttöisten autojen käytön kieltämistä kokonaan.

EU-maista Ranska, Alankomaat, Tanska, Irlanti ja Ruotsi sekä unionin ulkopuolisista Euroopan maista Britannia ja Norja ovat jo päättäneet kieltää uusien polttomoottoriautojen myynnin vaihdellen vuosina 2027–2040. Eurooppalaisista kaupungeista Amsterdam, Barcelona, Bryssel, Lontoo ja Rooma ovat päättäneet polttomoottoriautojen täyskiellosta alueellaan.