Unkarin vapaan sanan tulevaisuus on synkkä – pääministeri Viktor Orbán osti suurimman kriitikkonsa

Uutisanalyysi: Unkarin oppositioääni uhkaa muuttua kuiskaukseksi, kun vapaata mediaa ostetaan ja valjastetaan hallituksen äänitorveksi.

media
Teksti
Tuula Koponen Pentti Väistö

BUDAPEST – Unkarissa on edelleen sananvapaus, mutta vapaalla sanalla ei kohta ole muita kanavia kuin internet ja katuparlamentit.

Kolme viikkoa sitten vaiennettiin liberaalin vasemmisto-opposition tärkein äänitorvi, 60 vuoden ikään ehtinyt päivälehti Népszabadság (suom. ”Kansanvapaus”).

Lehti perustettiin vuoden 1956 kansannousun sekasorrossa, ja se toimi Unkarin sosialistisen työväenpuolueen (MSZMP) äänenkannattajana vuoteen 1990.  Népszabadság pysytteli lähellä työväenpuolueen seuraajaa eli sosialistista puoluetta (MSZP) myös kommunismin romahdettua.

Pian lehden ja sen suositun nettisivuston (nol.hu) lakkauttamisen jälkeen koko kustannusyhtiö siirtyi pääministeri Viktor Orbánin hallitusta tukevien tahojen käsiin.

Népszabadságin lisäksi kaupassa vaihtoi omistajaa muun muassa 12 tärkeää paikallislehteä sekä pääministerin oma suosikkilehti Nemzeti Sport.