SAS jaetaan kahtia: Uudet tukikohdat Lontooseen ja Espanjaan – toimilupa Irlannista

Lentoyhtiötä piinaavat huono kannattavuus ja ankeat näkymät. Tavoitteena on säästää työvoimakustannuksissa.

Finnair
Teksti
Jyri Raivio

Perinteinen pohjoismainen lentoyhtiö SAS on tehnyt suuren strategisen ratkaisun: yhtiö jaetaan kahtia niin, että osa toiminnasta sijoitetaan Lontooseen ja Espanjaan. Tätä varten SAS hakee toimiluvan Irlannista.

Liikkeelle lähdetään varovaisesti. Yhtiön tiedotteessa puhutaan ”pienehköstä määrästä lentoja, jotka täydentävät SAS:n olemassa olevaa tuotantoa”.

Tämä tarkoittanee kourallista koneita, joilla lennetään lähinnä Lontoon ja Espanjan ja Skandinavian välisiä reittejä. Kaikkiaan SAS:llä on 156 lentokonetta.

Idea on suoraan nopeasti kasvavan norjalaisen halpalentoyhtiön ja SAS:n kovan kilpailijan Norwegianin pelikirjasta. Huomattava osa sen operaatioista lennetään irlantilaisella lisenssillä Lontoon Gatwickin kentältä ja Espanjasta.

SAS:n tavoitteena on säästää kustannuksia. Se taas edellyttää, että Britanniasta ja Espanjasta operoiviin koneisiin palkataan miehistöt joko suoraan näistä maista tai ulkopuolisista vuokrafirmoista.