Baltian juna viivästyy

EU aikoo maksaa ison osan Rail Balticasta, sillä rata on myös ilmastohanke. Virossa sitä kuitenkin vastustetaan luonnonsuojelun nimissä.

Baltia
Teksti
Kaja Kunnas

Baltian läpi kulkeva Rail Baltica -junarata uudistaa suomalaistenkin yhteydet Keski-Eurooppaan. Sen aikataulu on kuitenkin venynyt: rata piti avata vuonna 2026, mutta uuden suunnitelman mukaan tämä tapahtuu neljä vuotta myöhemmin, vuonna 2030.

Silloin matka Tallinnasta Pärnuun kestäisi 40 minuuttia ja Riikaan tunnin ja 42 minuuttia. Nyt Baltian pääkaupunkien välillä ei ole matkustajajunayhteyttä ja maantietä pitkin matkoihin kuluu yli kaksinkertainen aika. Esimerkiksi 300 kilometrin ajomatka Riikaan vie neljä tuntia.

Rail Balticaa pitkin pääsisi seitsemässä tunnissa Tallinnasta Varsovaan asti. Berliiniin veisi yöjuna. Tavarakuljetuksille avautuisi Välimerelle asti vievä ratayhteys Suomenlahden rannalta Muugasta. Yhtä mittavaa ratahanketta ei ole toteutettu Baltiassa sitten Venäjän keisarikunnan aikojen.

Rail Baltica muistuttaa suunnitelmissa Suomen nykyisiä rautateitä turva-aitoineen ja yli- ja alikulkusiltoineen, mutta raideleveys on sama kuin Länsi-Euroopassa, 1 435 millimetriä. Junanvaihtoa ei siis matkalla länteen tarvittaisi. Matkustajajunien vauhti olisi liki 240 kilometriä tunnissa, hieman nopeampi kuin Pendolinoilla Suomessa.