Parkkipaikat pois, tilalle pyöräteitä ja puistoja – Maailman kaupungit häätävät nyt urakalla autoja keskustoistaan

Yksityisautoilu on yksi merkittävimmistä kaupunkien ilmansaasteiden aiheuttajista. Autoilun vähentämisen on todettu kohentavan myös asukkaiden elämänlaatua.

autoilu
Teksti
Mika Horelli
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Brysselin kaupunki kertoi elokuun alussa 2019 vähentävänsä kaupungin alueelta 65 000 parkkipaikkaa seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tämä tarkoittaa noin neljänneksen vähennystä nykyiseen verrattuna.

Aiemmin tänä vuonna naapurimaa Alankomaiden suurin kaupunki Amsterdam puolestaan ilmoitti vähintään 11 200 parkkipaikan vähennyksestä vuoteen 2025 mennessä. Tilalle suunnitellaan pyöräteitä, pyöräparkkeja, leveämpiä jalkakäytäviä ja puita.

Parkkipaikkojen vähentämisestä onkin tullut maailmanlaajuinen trendi. Yhä suurempi osa julkisesta tilasta halutaan suunnitella jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden, ei autojen ehdoilla. Parkkipaikkojen sijaan kaivataan kävelykatuja, toreja ja puistoja.

Amerikkalaisen Fast Company -talouslehden mukaan parkkipaikkojen määrää vähennetään systemaattisesti myös muun muassa Pariisissa, Oslossa, Lontoossa, Madridissa ja jopa Kairossa, Buenos Airesissa ja Intian Chennaissa.

Myös Yhdysvalloissa suurkaupungit vähentävät parkkipaikkoja.