”Päästövapaa kulkuneuvo on jo olemassa, sitä kutsutaan polkupyöräksi”, AfD-poliitikko uhosi – Saksa tuskailee polttomoottorin loppua

Suomessa puhuttaa EU-komission hiilinielutavoite, mutta Brysselin huomio on ensi sijassa fossiilisten polttoaineiden alasajossa. Siitä maksaa automaa Saksa.

Keskiviikkona 14. heinäkuuta julkistettu EU-komission esitys unionin ilmastolakipaketista otettiin myös Saksassa vastaan jännityksellä. Liikenteen päästöjen nopea leikkaaminen on merkittävä muutos EU:n suurimmalle jäsenmaalle Saksalle, yhdelle maailman suurimmista autoteollisuusmaista.

Saksassa liikenteen päästöt ovat olleet kasvussa, eivät laskussa.

Suomessa keskustelu kääntyi paketin julkistamisen kynnyksellä kotimaan metsien rooliin merkittävänä hiilinieluna. Vaikka hiilinieluilla on merkittävä rooli päästötavoitteiden saavuttamisessa, komission huomio on ensisjaisesti fossiilisten päästöjen alasajossa, ei pohjoisissa metsissä.

Päästövähennykset kohdistuvat erityisesti liikennesektoriin. Noin 30 prosenttia kaikista EU:n päästöistä syntyy liikenteessä, josta yli 70 prosenttia tieliikenteessä.

EU-komission esityksen mukaan vuoteen 2035 mennessä kaikkien uusien myytävien autojen pitäisi olla päästöttömiä, jolloin polttomoottoriautojen myynti käytännössä viimeistään päättyisi.