Nytkö tapahtuu kevyen liikenteen vallankumous? Näin koronan hätätoimet vievät pysyvästi kaupunkitilaa autoilta

Pariisissa pormestari Anne Hidalgo on luvannut poistaa kolme neljäsosaa kaupungin julkisista parkkipaikoista.

autoilu
Teksti
Mika Horelli

Sadoissa kaupungeissa eri puolilla maailmaa on rajoitettu autojen käyttöä koronaepidemian aikana. Joukkoliikennevälineitä vältteleville jalankulkijoille ja pyöräilijöille on haluttu antaa enemmän tilaa etäisyyssääntöjen noudattamisen mahdollistamiseksi. Toisaalta varsinkin pohjoisella pallonpuoliskolla ravintoloille on terassikaudelle raivattu parkkipaikoista lisää asiakaspalvelutilaa.

Vaikka järjestelyjen piti olla väliaikaisia, osassa kaupungeista on päätetty tehdä niistä pysyviä. Muun muassa EU:n epävirallinen pääkaupunki Bryssel ilmoitti 25. kesäkuuta kymmenestä alueesta, joissa autojen käyttöä tullaan rajoittamaan pysyvästi syyskuusta 2020 lähtien samalla, kun katutilaa raivataan jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Brysselin ravintoloiden ja baarien avauduttua 8. kesäkuuta niiden terassit ovat nyt levinneet lähes kaikkialla ravintoloiden kohdilla oleviin parkkiruutuihin. Kaupungin mukaan tämä muutos on pysyvä.

Kaduille halutaan nyt muuta elämää, ei autoja. Koko Brysselin historiallinen keskusta on jo rajattu alueeksi, jolla sallitaan autoille vain huolto- ja asukasliikenne. Suljettua aluetta on tarkoitus laajentaa merkittävästi jo ensi vuonna, kun tarvittavat katutekniset muutokset saadaan valmiiksi.