Näin Venäjän hallinto kaappasi pikaviestipalvelu Telegramin kanavia – Käytti ainakin miljoona euroa

Tutkiva Projekt-verkkojulkaisu selvitti, paljonko kielteisen julkisuuden estäminen Kremlille maksaa.

Telegram
Teksti
Aurora Rämö

Pikaviestipalvelu Telegramin kanavista tuli nopeasti suosittuja Venäjällä.

Kun niitä pari vuotta sitten alkoi putkahdella, ne vaikuttivat vapaan median korvikkeilta. Niillä tunnuttiin kertovan se, minkä televisio ja muut mediat jättävät kertomatta.

Muutama politiikkaan keskittyvä kanava kasvoi suureksi: yhdellä saattoi olla lähes puoli miljoonaa tilaajaa.

Niissä välitetyt tiedot hallinnon keskinäisistä suhteista ja tapaamisista vaikuttivat tarkoilta. Yleisesti uskottiin, että ryhmiä ylläpitävät Kremlissä vaikuttavat virkamiehet, jotka halusivat kertoa totuuden anonyymisti. Ylläpitäjiä kun ei voi saada selville.

Nyt tutkiva verkkojulkaisu Projekt on selvittänyt, miten kanavat todellisuudessa toimivat. Ne julkaisevat maksusta mitä tahansa.