Kiinalaiset keksivät junan, joka ei pysähdy koskaan

junaliikenne
Teksti
Jukka Ukkola
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
Juna
Kuvassa kiinalainen CRH-pikajuna. Kiina aikoo laajentaa pikajunaverkostonsa kattamaan 13 000 kilometrin mittaisen matkan vuoteen 2012 mennessä. Kuva AP / Lehtikuva

Matka junalla Kiinan maailmannäyttelyyn pitkin Siperian rataa kestää nykyisin vielä viikon, mutta perillä päästään parempaan vauhtiin – ainakin tulevaisuudessa.

Maailmannäyttelynsä alla Kiina on julkistanut maailman nopeimman junan, G1049 Harmony Expressin. Kokonaan Kiinassa rakennettu, mutta Siemensin ja Kawasakin teknologiaa käyttävä menopeli on nopeampi kuin Japanin Shinkansen tai Ranskan TGV. Testeissä se on saavuttanut 400 kilometrin tuntinopeuden, ja tositoimissa Wuhanin ja Guangzhoun välisellä 1060 kilometrin mittaisella rataosuudella se lyhentää tulevaisuudessa matka-ajan kolmeen tuntiin nykyisestä 11 tunnista.

Vähintään yhtä mielenkiintoinen on toinen kiinalainen junainnovaatio, tosin vasta suunnittelupöydällä oleva luotijuna, joka “ei pysähdy koskaan” – siis eräänlainen suomalaisen junan vastakohta.

Se vaikuttaa ainakin periaatteeltaan nerokkaan yksinkertaiselta: ennen junan tuloa asemalle matkustajat laittautuvat erilliseen matkustajakapseliin, “sardiinipurkkiin”, jonka saapuva juna nappaa vauhdissa kattotelineelleen. Samalla juna jättää peräosastaan tilalle toisen sardiinipurkin, joka sisältää asemalle jäävät matkustajat.

Heti matkustajasäiliön kiinnityttyä junan katolle matkustajat laskeutuvat itse junaan ja säiliö siirtyy tyhjänä junan peräosaan, jossa seuraavalla asemalla pois jäävät matkustajat kiipeävät siihen.

Pysähtymättömällä junalla voidaan siis säästää kaikki se aika, joka normaalisti kuluu hidastuksiin, pysähdyksiin ja matkustajien lastaamiseen asemilla. Esimerkiksi Pekingin ja Guangzhoun välisellä pääradalla on 30 asemaa, ja kun jokainen pysähdys vie aikataulusta vähintään 5 minuuttia, kaikkiaan aikaa voidaan säästää 2,5 tuntia.

Luultavasti saamme vielä tulevaisuudessa – ehkä jo Shanghain maailmannäyttelyn aikana – kuulla monista muistakin nerokkaista kiinalaiskeksinnöistä. Jaa, miksikö? No vaikkapa siksi, että 1 300 miljoonan asukkaan maassa on älyseura Mensan jäseniksi kelvollisia ihmisiä viisi kertaa niin paljon kuin Suomessa on asukkaita.

Katso myös animaatio junasta, joka ei pysähdy koskaan.

Aiheesta lisää:
Maailmannäyttelyn ovet avautuvat vappuna, Aalto-yliopisto junailee Shanghaihin (Suomenkuvalehti.fi 30.4.2010)