Kiina uhkaa Saksan autovientiä, jos Berliini taipuu painostukseen – taustalla kiista 5G-teknologiasta

Angela Merkelin koalitiohallitus on vaikeassa välikädessä.

5G
Teksti
Mika Horelli

Kiinan Saksan suurlähettiläs Wu Ken uhkasi lauantaina 14. joulukuuta 2019, että Kiina ryhtyy rajoittamaan saksalaisten autojen tuontia. Suurlähettilään mukaan uhkaus toteutetaan, mikäli Saksan hallitus asettaa kiinalaisen verkkoteknologiajätin Huawein boikottiin Yhdysvaltain vaatimuksen mukaisesti.

Kiina on tällä hetkellä Volkswagenin, Daimlerin ja BMW:n suurin ulkomainen markkina. Neljäsosa Kiinassa vuonna 2018 myydystä 28 miljoonasta autosta oli saksalaista alkuperää. Yksin Volkswagenin viennistä 34 prosenttia menee Kiinaan. Saksan ja Kiinan kauppavaihto vuonna 2018 oli noin 200 miljardia euroa.

Pekingin suorasanainen uhkavaatimus on asettanut Saksan vaikeaan tilanteeseen. Yhdysvaltain painostuksesta Saksan hallitus on kuukausikaupalla valmistellut lakia, joka estäisi 5G-teknologian ostamisen ”epäluotettavilta” myyjiltä. Vaikka lakiehdotuksessa Huaweita tai Kiinaa ei mainita nimeltä, se on räätälöity nimenomaan Huaweita vastaan.

Muun muassa talousministeri Peter Altmaier varoitti 15. joulukuuta Der Tagesspiegelin haastattelussa Saksaa säätämästä lakeja, jotka kohdistuisivat suoraan rajoituksina yksittäisten yritysten tuotteisiin.

Angela Merkelin koalitiohallitus on kuitenkin vaikeassa välikädessä. Lännestä sitä painostaa suurin liittolainen ja Nato-kumppani Yhdysvallat. Idästä painetta luo Kiina, joka on yksi Saksan autoteollisuuden tärkeimmistä vientimaista.