Japanin tsunami loi roskalautan - roju päätyy Tyynenmeren jätepyörteeseen

Japani
Teksti
Marko Hamilo
Roskalautta
Jätettä Tyynellämerellä 13.maaliskuuta, kaksi päivää Japanin tsunamin jälkeen. Kuva Reuters / Lehtikuva.

Japanin itärannikolle maaliskuun 11. päivänä tulvinut hyökyaalto ei ainoastaan tuhonnut kokonaisia kaupunkeja – se myös vei niitä mukanaan. Paluuaallon mukana Tyyneenmereen joutui parisataatuhatta taloa, autoja, veneitä ja laivoja, myrkyllisiä aineita, ruumiita ja biologisesti hajoamattomia muoviesineitä.

Neljä viidestä Japanin kotimaan liikenteen rahtilaivasta on joutunut vaihtamaan Tyynenmeren puolelta Japaninmeren puoleiselle reitille, kertoi Japanin merenkulkualan yhdistys huhtikuun lopussa. Kelluvat jätteet uhkaavat erityisesti pienimpiä, alle 500 bruttotonnin rahtialuksia.

Japanin kotimaan kuljetuksissa on käytössä 5 600 alusta, ja niistä 4 500 alittaa 500 bruttotonnin rajan. Myös osa isommista aluksista välttelee Tyynenmeren reittiä varmuuden vuoksi.

Jäte voi vahingoittaa aluksia ja aiheuttaa jopa yhteentörmäyksiä, jos se pääsee laivojen potkureihin. Joillakin aluksilla pelätään myös Fukushiman ydinvoimalan radioaktiivisia aineita, joita on päässyt meriveteen. Laivat käyttävät merivettä jäähdytykseen.

Esimerkiksi Hokkaidosta Tokionlahdelle matkaavan aluksen polttoaineenkulutus kaksinkertaistuu, kun se joutuu kiertämään Japaninmeren kautta. Myös alukset Venäjältä Tokioon kulkevat pitempää reittiä Japaninmeren kautta, kertoo metallialan uutislähde Platts.

Viisi suurta pyörrettä

Ajan mittaan osa jätelautasta vajoaa merenpohjaan, hajoaa biologisesti tai tulee syödyksi, mutta osa liittyy maailman suurimmaksi kaatopaikaksi kutsuttuun Tyynenmeren jätepyörteeseen. Havaijin yliopiston merentutkijoiden Nikolai Maximenkon ja Jan Hafnerin simulaatiomallin mukaan jätelautan reuna tavoittaa Havaijin luoteisimmat saaret ja riutat vuoden sisällä. Ennuste perustuu Maximenkon aiemmin tekemiin tutkimuksiin, joissa seurattiin merivirtojen mukana ajelehtivia poijuja.

Kahden vuoden päästä roskia tavataan muiltakin Havaijin saarilta, ja kolmessa vuodessa lautan osia voi havaita Pohjois-Amerikan länsirannikolla Kanadan Brittiläisestä Kolumbiasta Baja Californiaan Meksikoon.

Jätelautta ei kuitenkaan jämähdä Yhdysvaltain rannikolle, vaan se liittyy osaksi pohjoisen Tyynenmeren jätepyörrettä, jossa se pilkkoutuu vähitellen pienemmiksi osiksi. Viiden vuoden päästä aallot lyövät Havaijin riutoille ja uimarannoille parhaiten kelluvia ja kestäviä jätteitä.

Maximenkon ja Hafnerin mukaan ne osat, jotka Tyynenmeren jätepyörteestä irtoavat, päätyvät suurelta osin juuri Havaijille.

Tyynenmeren pohjoisosa on ollut jo pitkään kaatopaikka kaikenlaiselle roskalle Pohjois-Amerikan joista ja rannoilta, rannikon öljyn- ja kaasunporauslautoilta ja turisti-, kalastus ja kauppa-aluksista.

Jätteestä on tullut suuri ongelma Tyynenmeren meriekosysteemeille, kalankasvatukselle ja merenkululle.
Pohjoisen Tyynenmeren jätepyörre on lajissaan pahamaineisin, muttei ainoa.

Maailman merissä on samanlaisia luonnollisten virtauksien tuottamia, tuhansien kilometrien läpimittaisia jätepyörteitä kaikkiaan viisi.

Muutama vuosi sitten Tyynenmeren pohjoisosan jätepyörrettä vastaava jätemylly löytyi Pohjois-Atlantilta, ja aivan äskettäin tutkijat löysivät vastaavat pyörteet Etelä-Atlantilta, Intian valtameren eteläosista sekä Eteläiseltä Tyyneltämereltä.

Jätepyörteiden suurin haitta on biologisesti hajoamaton muovi, jota Tyynellämerellä on miljoonia tonneja.
Muovi tappaa merilintuja, merikilpikonnia ja merinisäkkäitä, esimerkiksi hylkeitä, merileijonia ja delfiineitä.

Lue kaikki Japanin maanjäristykseen ja tsunamiin liittyvät jutut täältä.