Japanilaiset tottuivat pysyvästi halpoihin hintoihin – nyt se ajaa maata yhä paheneviin talousongelmiin

Jos japanilainen yritys nostaa hintojaan edes hivenen, asiakkaat kaikkoavat. Kun korona on kasvattanut kustannuksia, yritykset ovat pulassa.

inflaatio
Teksti
Petteri Uusitalo

Jos Japanissa kadunvarren automaatista ostaa tölkkikahvin, hinta on yhä sama kuin 1990-luvulla, 120 jeniä, eli noin 90 senttiä. Edullisena ja vakaana pysynyt hinta ei ole poikkeus, vaan sääntö.

Japanin Disney-teemapuistojen liput ovat lajissaan maailman halvimpia. Japanilainen halpakauppaketju Daiso myy tuotteitaan edullisemmin kotimaassaan kuin vaikkapa Thaimaassa tai Brasiliassa. McDonalds’in Bic Mac –hampurilainen maksaa Japanissa vain 60 prosenttia siitä, mitä Yhdysvalloissa – 360 jeniä, eli noin 2,80 euroa.

Kuluttajahinnat ovat pysyneet Japanissa samalla tasolla jo kolmenkymmenen vuoden ajan. Kuluttajat ovat tottuneet tilanteeseen ja alkaneet pitää hintoja ”asianmukaisina”. Pienetkin hinnankorotukset saavat heidät herkästi viemään rahansa muualle.

Jos vaikkapa junayhtiö, donitsiketju tai vaatemyymälä aikoo nostaa hintojaan edes kymmenellä sentillä, se nousee Japanissa uutisotsikoihin.

Tämä vaikeuttaa myös investointeja, kun yritysten on vaikea kerryttää niihin tarvittavaa puskuria.