Ilman hylkyä lentoturmien mysteerit eivät ratkea

Etsintä yleensä kannattaa: Air Francen kone nostettiin Atlantista lähes kaksi vuotta onnettomuuden jälkeen.

Air France
Teksti
Jyri Raivio

Siviili-ilmailun lentoturvallisuustyön peloista pahin oli alkuviikosta toteutumassa Kaakkois-Aasiassa. Suuri matkustajakone ja 239 siinä ollutta matkustajaa ja miehistön jäsentä olivat kadonneet kuin mustaan aukkoon lennolla Malesian Kuala Lumpurista Pekingiin.

Yhtään luotettavaa havaintoa koneen jäännöksistä ei ollut saatu, vaikka suuri laivojen ja lentokoneiden armada oli haravoinut kuitenkin verrattain rajattua vesialuetta päiväkausia.

Lentoturvallisuuden edistäjien pahin pelko on se, ettei turman syitä pystytä koskaan selvittämään. Ja kun ei tiedetä syitä, ei voida myöskään tehdä korjaavia toimenpiteitä.

Onnettomuuksien huolellinen tutkiminen ja opiksi ottaminen niistä on liikenneilmailun hämmästyttävän turvallisuustason vankimpia kivijalkoja. Tutkiminen ei onnistu ilman hylkyä ja koneen lennonrekisteröimislaitteita eli niin sanottuja mustia laatikoita.