Hands-free ei suojaa kuljettajaa tarkkaavaisuuden herpaantumiselta

autoilu
Teksti
Marko Hamilo

Toisin kuin monet autoilijat uskovat, hands-free-laitteet eivät ole juuri sen turvallisempia liikenteessä kuin kädessä pidettävät puhelimet. Utahin yliopiston psykologian professori David Strayer osoitti tämän ensimmäisen kerran jo vuonna 2006. Sen jälkeen älypuhelimiin on kehitetty puheohjaus, jonka avulla voi jopa lähettää tekstiviestejä tai päivittää facebook-statuksensa laitteeseen koskematta. Strayerin uusi tutkimus vahvistaa, että puheohjaus ylikuormittaa kuljettajan huomiokyvyn ja heikentää heidän kykyään kuljettaa autoa turvallisesti.

Tarkkaavaisuuden herpaantumiseen kaltaisiin ilmiöihin erikoistuneen kognitiivisen psykologian tutkija Strayerin tiimi Utahin yliopistossa mittasi muun muassa aivoaaltoja ja silmänliikkeitä sekä reaktioaikaa arvioidakseen autoa ajavien koehenkilöiden tarkkaavaisuuden kuormitusta, kun nämä yrittävät tehdä monia asioita samanaikaisesti.

Koehenkilöt saivat tehtäväkseen esimerkiksi kuunnella radiota, puhua puhelimessa toisen ihmisen kanssa ja vastata puheohjauksen avulla sähköposteihin. Tutkijat havaitsivat, että pelkkä radion tai äänikirjan kuuntelu ei ollut merkittävä riski liikenteelle. Sen sijaan puhelimeen puhuminen joko perinteisesti tai hands-free-laitteella oli kohtuullinen riski.

Eniten kognitiivista kuormitusta ja tarkkaavaisuuden herpaantumista tuotti sähköpostien kuuntelu ja puheohjaus. Tutkimuksen rahoittaja, Yhdysvaltain autoliitto AAA, suosittaakin, että puheohjauksen käyttö autoissa rajoitettaisiin sellaisiin ajamisen kannalta tärkeisiin toimintoihin kuin ilmastoinnin, tuulilasinpyyhkimien tai vakionopeudensäätimen hallintaan.