
Ethiopian-onnettomuuden väliraportti syventää Boeingin kriisiä – silti 737 MAX -koneita valmistuu hurjaa 52 koneen kuukausivauhtia
Uutisanalyysi: MAX-turmat voivat mullistaa lentokoneiden tyyppihyväksynnän. Tähän saakka Yhdysvaltain, Euroopan ja Kiinan lentoturvallisuusvirastot ovat kelpuuttaneet toistensa hyväksynnät.
Ethiopian Airlines -yhtiön Boeing 737 MAX-koneen lentäjät noudattivat konevalmistajan suosittelemia menettelytapoja maaliskuun 10. päivänä Addis Abeban lähellä sattuneessa lentoturmassa. Siitä huolimatta he eivät saaneet konetta hallintaansa, vaan upouusi MAX syöksyi maahan vain muutamia minuutteja lentoonlähdön jälkeen ja 157 koneessa ollutta sai surmansa.
Näin onnettomuudesta kerrotaan tutkintaryhmän alustavassa raportissa, jonka Etiopian liikenneministeri Dagmawit Moges esitteli ja joka julkistettiin kokonaisuudessaan Addis Abebassa torstaina. Lopullinen tutkintaselostus valmistuu alalla vallitsevan tavan mukaisesti ehkä vasta vuoden kuluttua.
Ministerin viesti oli erittäin ikävää kuultavaa maailman suurimmalle ilmailuteollisuusyhtymälle Boeingille. Onnettomuus ei ollut vältettävissä, vaikka lentäjät toimivat valmistajan edellyttämällä tavalla. Näin ollen vika on ilmeisesti ohjainjärjestelmässä.
Ministeri Moges suosittelikin, että Boeing käy nyt läpi koko järjestelmän. Ja hän suositteli myös, että ilmailuviranomaiset, tässä tapauksessa ennen muita Yhdysvaltain FAA, varmistavat Boeingin tekemien korjausten riittävyyden ennen kuin MAX-koneiden maailmanlaajuinen lentokielto puretaan.
Nämä kommentit vain vahvistavat näkemystä, jonka mukaan MAX-koneiden lentokiellosta on tulossa pitkä. Monet uuden koneen käyttäjäyhtiöt ovat jo nyt valmistautuneet ainakin heinäkuulle kestävään maadoitukseen. Sekään ei välttämättä riitä.