
British Airwaysin tietokoneongelmat saattavat johtaa jättikorvauksiin lentokentille jääneille matkustajille
Lentokoneen teknillinen vika ei vapauta yhtiötä EU:n korvausvastuista. Miksi tietokonejärjestelmän vika niin tekisi?
Tuhannet ihmiset jäivät jumiin Lontoon kahdelle suurkentälle Heathrow’hin ja Gatwickiin ja ympäri maailmaa, kun maailman suurimpiin kuuluvan lentoyhtiön British Airwaysin (BA) tietokonevika pakotti yhtiön peruuttamaan kaikki Lontoon-lentonsa 27. toukokuuta.
Ongelma iski hankalaan aikaan, sillä maanantai 29. toukokuuta on vapaapäivä Britanniassa ja Yhdysvalloissa ja viikonloppu on yksi lentomatkustuksen vilkkaimmista.
Vika iski aamuseitsemältä yhtiön paikanvarauksia ja check in -toimintoja hoitavaan järjestelmään. Sille ei löytynyt toimivaa varajärjestelmää, esimerkiksi sinikantista ruutuvihkoa. Matkustajia ei voitu päästää koneisiin, jotka seisoivat tyhjinä lähtöporteillaan.
Samaan aikaan kentille saapui useita vuoroja, jotka jäivät odottamaan kentän reunaan, koska vapaita portteja ei ollut. Niiden matkustajat viettivät koneissaan tuntikausia.
Kentillä vallitsi täysi kaaos ja asiakkaat olivat todella vihaisia. Suurin valituksen aihe oli tiedon puute, kuten lähes aina vastaavissa tilanteissa.