Boeingin 737 MAX -draamasta pyyhkeitä myös viranomaisille: eivät huomanneet, että konejätti painosti työntekijöitään

Kansainväliselle lentokiellolle ei näy loppua. Kun se joskus päättyy, markkinoille tulvii koneita, jotka on kiire saada ilmaan ja tienaamaan.

Boeing
Teksti
Jyri Raivio

Kolme suurta yhdysvaltalaista lentoyhtiötä, American, Southwest ja United, ovat päättäneet ottaa uusimman konetyyppinsä, Boeing 737 MAX:in, takaisin käyttöön aikaisintaan tammikuussa. Valmistajan toive saada maailmanlaajuinen lentokielto päättymään kuluvan vuoden aikana näyttää siis jäävän haaveeksi. Kielto alkoi 13. maaliskuuta 2019.

Yhdysvaltain ilmailuhallinnon FAAn kokoama kansainvälisten lentokelpoisuusasiantuntijoiden työryhmä esittää viiltävää kritiikkiä tavasta, jolla MAX muutama vuosi sitten sai tyyppihyväksyntänsä.

Arvostelu kohdistuu sekä Boeingiin että FAAhan. FAAlta edellytetään muun muassa huomattavasti nykyistä kattavampaa hyväksymisprosessia tapauksissa, joissa lentokoneen valmistaja tuo markkinoille uusia versioita olemassa olevista konetyypeistään.

Boeingin kotipesän Seattlen sanomalehti The Seattle Times on julkaissut tietoja ensimmäisestä, kantelijan omalla nimellään tekemästä kantelusta, jossa arvostellaan kärkevästi Boeingin toimintaa 737 MAXin kehitys- ja hyväksymisprosessin aikana.

Kantelun tehneen insinöörin Curtis Ewbankin mukaan prosessissa hylättiin kaikki ehdotukset, jotka olisivat lisänneet kustannuksia ja vieneet aikaa. Yhtiö muun muassa salasi eurooppalaiselta lentokelpoisuusviranomaiselta EASAlta sen pyytämiä tietoja 737:n automaattisessa tehonsäätöjärjestelmässä havaituista ongelmista ja päätti korjata ne vähin äänin itse.