Avoin kirje Vladimir Putinille: "On erittäin huono idea antaa tukea hihhuleille ja muille räyhääjille"

Kysykää vaikka amerikkalaisilta, kirjoittaa Yhdysvaltain historian professori Marko Maunula.

MH17
Teksti
Marko Maunula
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kunnianarvoisa presidentti Putin,

On yleensä erittäin huono idea antaa sotilaallista ja poliittista tukea sekalaisille seikkailijoille, hihhuleille ja muille räyhääjille. Ellette usko, kysykää vaikka amerikkalaisilta.

Yhdysvallat ja Iso-Britannia tunnetusti tukivat Iranin pääministeri Mohammed Mosaddeghin syrjäyttänyttä vallankumousta, joka heitti suositun miehen virasta ja vahvisti shaahin valtaa. Yhdysvaltojen tukeman tyrannimaisen shaahin terrori ruokki iranilaisten Amerikka-vihaa. Tämä puolestaan auttoi islamistien nousua valtaan vuoden 1979 kumouksessa.

Vietnamissa Yhdysvallat rikkoi eettisiä periaatteitaan ja vastusti sopimusten vastaisesti Vietnamin yhdistymistä, sillä se tiesi kommunististen nationalistien voittavan mahdolliset vaalit. Lopputulos oli sota, joka maksoi satoja tuhansia ihmishenkiä, ruokki globaalia antiamerikkalaisuutta ja antoi totalitäärisille kommunisteille ja muille Yhdysvaltojen vihaajille propaganda-aseita, joita he käyttävät vielä tänäänkin.

Kun Neuvostoliitto hyökkäsi Afganistaniin, amerikkalaiset ryhtyivät aseistamaan afganistanilaista vastarintaa ja ns. mujahideenejä. Suuri osa amerikkalaisten tarjoamasta koulutuksesta ja aseavusta päätyi ns. Afganistanin arabien käsiin, jotka oppivat taistelemaan vapaaehtoisina neukkuja vastaan ja palasivat radikalisoituneina takaisin kotimaihinsa levittämään islamismin sotaista ilosanomaa. Al-Qaida syntyi näiden verkostojen ympärille, ja Neuvostoliiton kaaduttua he käänsivät aseensa Yhdysvaltoja ja muuta länttä vastaan.