Automaatti työnsi koneen nokkaa alas, miehistö ei tiennyt koko järjestelmästä – Näin alkoi indonesialaiskoneen tuhoisa vuoristorata

Alustava tutkinta viime aikojen pahimmasta, 189 henkeä vaatineesta lento-onnettomuudesta kertoo kasvavan alan turvallisuusongelmista.

lentäminen
Teksti
Jyri Raivio

Lentäjien ja automatiikan välinen suhde sekä koulutus- ja turvallisuuskulttuuri uusissa, erittäin nopeasti kasvavissa lentoyhtiöissä nousevat vahvasti esille indonesialaisen Lion Air -yhtiön lentovuoron JT610 onnettomuuden tutkintaprosessissa. Sen ensimmäinen, alustava raportti julkistettiin keskiviikkona 28. marraskuuta.

JT610, uusi Boeing 737 Max 8, lähti kotimaan lennolle Jakartasta 29. lokakuuta 2018 ja syöksyi mereen 11 minuuttia lentoonlähdön jälkeen. Kaikki koneessa olleet 189 ihmistä saivat surmansa.

Tutkinta on vielä pahasti kesken. Tämäntyyppisen onnettomuuden selvittelyn kannalta olennaisen tärkeä ohjaamon ääninauhuri on yhä teillä tietymättömillä meren pohjassa. Tapahtumien kulku on kuitenkin pääosin selvitetty, paljolti toisen mustan laatikon eli lentoarvojen tallentimen tietojen avulla.

Tilanne Boeingin ohjaamossa ja epäilemättä myös matkustamossa on ollut kaoottinen tuona varhaisena aamuna.

Kone oli tuskin noussut taivaalle, kun sen nokka alkoi painua ja korkeus vähentyä. Samalla kapteenin puoleinen sakkausvaroitin, niin sanottu sauvanravistin, kytkeytyi päälle.